سلامت

خواص میوه زالزالک

خواص میوه زالزالک

خواص درماني هسته اي زالزالک
کوبیده هسته زالزالک اسهال را برطرف مي کند؛ هم چنين از احتلام شبانه جلوگيري مي کند.

خواص درماني گل زالزالک

۱ – هر روز ۴۰ گرم از آن را در يک ليتر آب جوش دم کرده و بنوشيد، آثار مفيدي در تنظيم فشار خون دارد؛ ضعفقلب را برطرف مي سازد؛ آنژين را درمان مي کند؛ براي درمان ورم آئورت مفيد است؛ اختلالات عصبي ازجملهنگراني، بي خوابي، سرگيجه، احساس صدا در گوش و نظاير آن را درمان مي کند.

۲ – روزي سه بار هر مرتبه يک قاشق سوپ خوري از آن را در يک فنجان آب جوش دم کنيد و آب صاف کرده آن رابنوشيد، ضد اسپاسم است. همچنين داروي مفيدي براي دوران يائسگي به شمار مي رود.

۳-آب جوشانده آن را در دهان و گلو نگه داريد و غرغره کنيد. تورم و جراحات مخاط دهان وگلو را برطرف ميسازد.

خواص درماني برگ زالزالک


۱ – ۵۰گرم از آن را در يک ليتر آب بجوشانيد و پس از خنک شدن روزي سه بار آب آن را در دهان بگيريد. برفکدهان را برطرف مي سازد و آبسه لثه را نيز باز مي کند. اگر در گلو غرغره کنيد. درد گلو و آنژين را درمان ميکند.اگر به پوست بماليد پوست ظريف شده را درمان کرده و سالک را رفع مي کند.

زالزالک و دیابت

مصرف خوراکی زالزالک در دیابت قندی باعث کاهش گلوکز و LDL کلسترول سرممی ‌شود.این مطالعه با اثر مصرف خوراکی سرشاخه‌ ی زالزالک بر غلظت گلوکز و لیپید‌های سرم و تراکم سلول ‌های بتادر موش ‌های صحرایی دیابتی  بررسی شد.یافته‌ های این مطالعه حاکی است در گروه دیابتی درمان شده با گیاه، غلظت گلوکز سرم به طور معنی ‌دار درهفته‌ های سوم و ششم کمتر از گروه دیابتی بود.کاهش سطح گلوکز و لیپید‌های سرم در بیماران دیابتی با استفاده از گیاهان دارویی از اهمیت زیادی برخورداراست. خلاصه ی این پژوهش در مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران انجام شد.

دیگر خواص زالزالک

این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک نیز در مواقع کم‌ خونی و سل اثر نیکویی دارد.زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و می ‌توان آن را جهت درمان اسهال‌های خونی به کار برد.البته نوع کوهی آن قابض ‌تر از سنجد است و از خونریزی معده نیز جلوگیری می‌ کند.رنگ زرد و صورتی این میوه در بدن تبدیل به ویتامین A می ‌شود و اشتها را زیاد می ‌کند.البته این میوه را وقتی که کاملا رسیده و رنگ انداخته مصرف کنید تا دچار ناراحتی ‌های گوارشی ناشی ازخام بودن میوه نشوید.زالزالک اگر به خوبی خشک شود تنها مقداری از ویتامین C ی خود را از دست می ‌‌دهد ولی دیگر ترکیباتشیمیایی خود را حفظ می ‌کند. لذا برای نگهداری زالزالک خشک باید آن را در محلی که هوایش دائما عوضمی ‌شود نگه داشت.البته در مقایسه، میوه ی تازه ی زالزالک اثرات نیکوتری دارد و می‌‌ تواند به ازدیاد شیر مادران شیرده و افزایش کیفیت آن بیفزاید.


تاثیر زالزالك بر روی قلب

اين ميوه علاوه بر ويتامين‌ هاي A ، B، C و تانن داراي كلسيم و مختصري پكتين است كه براي تقويت قلب ومعده بسيار توصيه مي ‌شود. مهم‌ ترين اثر زالزالك روي قلب، تنظيم كردن حركات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شديد آن جلوگيري مي ‌كند.در اغلب كشورهاي اروپايي خصوصا آلمان براي درمان بي ‌نظمي ضربان قلب از گياه زالزالك استفاده مي‌شود. همچنين زالزالك در درمان آنژين و تصلب شرايين(سفت شدن ديواره رگ‌ ها)‌ بسيار كاربرد دارد.

خاصيت آنتي اكسيداني عصاره ي زالزالك

تحقيقات جديد نشان مي ‌دهد كه زالزالك آنتي ‌اكسيدان بسيار قوي محسوب شده و مي‌ تواند به عنوان يكمكمل غذايي مقوي عمل كرده و در تنظيم وزن، گلوكز خون و التهاب نقش داشته باشد.محققان آمريكايي طي بررسي‌ هايي كه روي زالزالك انجام دادند، دريافتند اين ميوه به خاطر داشتن مقادير

بالايي از مواد آنتوسيانين، بسيار مفيد است و در رنگ هاي مختلف اين ميوه آنتوسيانين هاي زياد و متفاوتييافت مي ‌شود كه دانه‌ هاي زالزالك را از فشار اكسايشي نور خورشيد حفظ مي ‌كنند.خوردن زالزالك بدن ما را از موقعيت ‌هاي زيان ‌آور مانند قرار گرفتن در معرض آلودگي و راديكال ‌هاي آزاد حفظمي كند.به عبارتي تحقيقات نشان مي ‌دهد مصرف زالزالك در درمان برخي بيماري ‌ها، از سرطان گرفته تا چاقي، اثرمثبت مي گذارد و اين تاثير به دليل خواص ضد‌ التهابي ماده ي آنتوسيانين موجود در آن است، به طوري كهثابت شده بسياري از بيماري ‌ها به دليل التهاب‌ هاي كنترل نشده ‌اي است كه دامنگير ما مي ‌شود.مواد موجود در زالزالك قند خون و عملكرد انسولين خون را بهبود مي ‌بخشد.به نقل از Sience Daily، محققان در زمينه ي تاثير زالزالك و خواص آن، تحقيقات خود را روي موش ‌هايي انجام دادند كه از پيش مبتلا به ديابت بودند.آن‌ ها ابتدا به ۱۸ موش نر، حدود ۶ ماه غذاي سرشار از قند ميوه دادند سپس آن‌ ها را دو گروه كردند؛ به يكگروه آب خالص و به گروه دوم مخلوط آب و عصاره ي زالزالك دادند و اين كار را تا ۶ ماه ادامه دادند و وزن و چربي بدن، قند خون و شاخص‌ هاي مولكولي التهابي آن ‌ها را مورد بررسي قرار دادند.در انتها محققان به اين نتيجه رسيدند موش‌ هايي كه مخلوط آب و عصاره زالزالك مصرف كرده بودند، نسبت بهگروه ديگر، از كاهش وزن بيشتر، چربي كم‌ تر ، قند خون و تر ي‌گليسيريد پلاسماي پايين ‌تر و چربي LDL كم‌ تري برخوردار بودند.اين تغييرات در انسان ‌ها باعث كاهش احتمال ابتلا به ديابت و بيماري هاي قلبي عروقي مي شود ومشكلات التهابي را كاهش مي دهد.يكي از مواد مفيد موجود در زالزالك فلاونوييدهايي مي ‌‌باشند كه نسبت به رنگ ميوه شدت اثرات آنت‌اكسيداني آن ها تغيير مي ‌كند. ميوه‌ هاي قرمزرنگ داراي اثر قوي، صورتي اثري ضعيف و زرد اثر ضعيف ‌تر دارند.علاوه بر ميوه ي زالزالك از گل آن نيز براي درمان استفاده مي‌ شود. گل زالزالك براي درمان تشنج مفيد بوده و حركات نامنظم قلب را تنظيم مي ‌كند. لذا دم ‌كرده ي آن براي درمان بيماري‌ هاي مزمن قلب استفاده مي

‌شود.


خواص درماني و موارد مصرف

۱ – ميوه آن محرک، قابض، ملايم، مقوي معده، مفتح و باز کننده گرفتگي ها است. هم چنين براي درمان قولونو ورم قولون و التهاب امعاء و تنظيم عمل روده مفيد است.

۲ – ضد خونريزي، تب بر و ضد تشنج است.

۳ – اعصاب فرسوده را آرام مي سازد.

۴ – کمبود ويتامين«ث» بدن را تأمين مي کند.

۵ – اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم آن را بدون پوست به جاي وعده صبحانه بخوريد و يا يک کيلوگرم از آن را با شکر شربتکنيد و هر روز يک چهارم آن را بخوريد، اسهال خوني را بند مي آورد.

۶ – جهت رفع سوءهاضمه و اسهال، توصيه شده است آن را سوزانده و مصرف نماييد.

۷ – چنان چه عصاره آن را بخوريد، قلب را تقويت مي کند؛ تنگي نفس را که ناشي از ضايعات قلبي است درمان مي کند؛ براي درمان بزرگ شدن قلب مفيد است؛ ضربان قلب را متعادل و مرتب مي کند؛ ضعف قلب را برطرفمي نمايد.

۸ – ۴۰گرم از آن را در يک ليتر آب جوش دم کنيد و آب صاف کرده آن را بنوشيد. در اين صورت اختلالات جريان خون را برطرف و فشار خون را درمان مي کند.

۹ – ۲۰۰گرم از آن را در يک ليتر آب بسيار بجوشانيد تا آب آن کم بشود. پس از ته نشين شدن، آن را هر روز برپوست بماليد؛ لک هاي سرخ را برطرف مي سازد.

منبع :

دپارتمان آموزش کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید