تکنیک های باغداری

درمان پوسیدگی ریشه گیاه

گاهی اوقات علاوه بر کود دهی به گل و گیاه، مشاهده میکنیم برگ های گیاهانمان کم کم زرد میشوند و بعد از مدتی گیاهمان از بین میرود. یکی از شایعترین بیماریها پوسیدگی ریشه گیاهان است.با ما همراه باشید

دلیل پوسیدگی ریشه در گیاهان

پوسیدگی ریشه دو دلیل دارد: اولین علت، آبیاری بیش از اندازه به گیاهان که به علت نرسیدن اکسیژن سبب مرگ ریشه می‌شود. ریشه‌ها شروع به پوسیدگی یا فاسد شدن می‌کنند و حتی اگر شرایط خاک مطلوب هم باشد، این مسئله می‌تواند ریشه‌های سالم را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را نیز از بین ببرد.
دلیل دوم می‌تواند وجود قارچ در خاک باشد. قارچ ممکن است به صورت نهفته و طولانی مدت در خاک باقی بماند و زمانی که گیاه یک یا دوبار دچار آبیاری بیش از اندازه می‌شود؛ به طور ناگهانی بروز می‌کند. قارچ به ریشه‌ها حمله می‌کند و سبب پوسیدگی و مرگ آن‌ها می‌شود.

تشخیص پوسیدگی ریشه

اگر گیاه به آرامی شروع به پژمردگی کرد و برگ‌ها نیز به دلیل ناشناخته‌ای زرد شد، شما میتوانید با بررسی ریشه ها به علت این مشکل پی ببرید. گیاه را باید از خاک خارج کنید تا ریشه‌ها را مشاهده کنید. ریشه‌های در حال پوسیدگی سیاه می‌شوند و وقتی به آن‌ها دست می‌زنید نرم و بی‌جان شده‌اند و به راحتی از هم جدا می‌شوند. ریشه‌های سالم هنوز سفید یا رنگ پریده هستند اما وقتی آن‌ها را لمس کنید سفت و انعطاف پذیر هستند.

روش مبارزه

ریشه های قارچ گرفته را با الکل شست شو دهید. ممکن است مجبور شوید قسمت هایی از ریشه را جدا کرده و دور بیاندازید. یک گلدان جدید و نو تهیه کنید. حتما خاک گلدان را تعویض کنید.

از زهکشی گلدان اطمینان حاصل کنید تا هنگام آبیاری آب به طور کامل از گلدان خارج شود.

از سم ردومیل ام زد به نسبت ۲۵۰ گرم در ۱۰۰ لیتر آب استفاده کنید.

آبدهی گیاه را کمتر کنید و بعد از یکماه کود دهی رو شروع کنید.

امیدواریم گیاهتون به زودی مثل روز اول برگرده

 

 

منبع:www.gardeningknowhow.com

www.keshtzar.com

کشتزار این مقاله را برای اولین‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لینک فعّال کشتزار اخلاقی نیست.

نظر دهید