سبزی و صیفی

روش کاشت بامیه

نام انگلیسی Okra
فصل کاشت بهار و تابستان
زمان کاشت تا برداشت محصول ۶۰ روز
مدت زمان جوانه زدن ۱۰ روز
خاک
خاکهای حاصلخیز و مرطوب و با زهکش مناسب
نور مورد نیاز گیاه (نور خورشید) خیلی زیاد
دمای مورد نیاز گیاه
۲۱-۳۰
آبیاری و رطوبت کمی مرطوب
میزان بذر لازم در هر مترمربع ۱۰- ۸ کیلو در هکتار

مشخصات گیاهشناسی

نام علمی: Hibiscus esculentus

خانواده: Malvaceae

بامیه بصورت یکساله کشت می شود. میوه آن که قسمت خوراکی این گیاه را تشکیل می دهد از ۳ تا ۲۰ سانتیمتر است. ساقه آن علفی است ولی به تدریج چوبی می شود. برگ های آن پنجه ای و گاهی دندانه دار است. برگ و ساقه آن ممکن است بوسیله کرک پوشیده شده باشد. گل های آن معمولا خود گشن هستند، در کنار برگ های آن بوجود می آیند. البته حشرات در تلقیح گل آن می توانند نقش داشته باشند. طول بوته ۱ تا ۲ متر متغییر است.

شرایط آب و هوایی

بامیه در هر خاک زهکشی شده ای بخوبی رشد می کند و محصول میدهد. این گیاه قبل از کاشت به عناصر غذایی بویژه فسفر نیاز دارد. از آنجایی که دارای طول رویش طولانی است دادن کود در زمان بستن و فرم گرفتن میوه ها توصیه می شود. از دادن کودهای نیتروژنه که باعث افزایش رشد رویشی و همچنین کاهش میوه دهی می شود باید اجتناب کرد. کود های آلی برای کشت این گیاه توصیه می شود.

کاشت، داشت و برداشت

بامیه را بعد از گرم شدن هوا کشت می کنند. این گیاه را می توان هم بصورت نشا هم بصورت مستقیم در زمین اصلی کشت نمود. قبل کاشت بذرها را ۲۴ ساعت در آب خیس کرده تا عمل جوانه زنی تسهیل شود. بذر بامیه در ردیف هایی که ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند کشت می شود فاصله دو بوته روی ردیف های کشت بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر متغییر است که به نوع رقم و بوته بستگی دارد. بذور در عمق ۱ تا ۱٫۵ سانتیمتری خاک قرار می گیرند. بذور بامیه به راحتی جوانه نمی زنند. لذا تعداد بذر بیشتری در فاصله کمتری کاشته می شود. سپس بوته های اضافی تنک می گردند. سله کشی آبیار ی و مبارزه با علف های هرز از کارهای اصلی و اساسی مزرعه بامیه است. هوای گرم و خشک و طولانی مناسب رشد این گیاه می باشد. در بامیه میوه مرتب برداشت می شود. توصیه می شود برداشت میوه هر روز انجام شود. هنگام برداشت طول میوه بین ۵ تا ۷ سانتی متر متغییر است. از ظهور گل تا برداشت میوه بین ۴ تا ۶ روز طول می کشد. قارچ فوزاریوم ممکن است به آن حمله کند. برخی از حشرات مانند شته می توانند بوته ها را مورد حمله قرار دهند، شته ها می توانند ناقل ویروس ها هم باشند.

 

جهت خرید بذر بامیه از فروشگاه کشتزار کلیک کنید

 

کانال تلگرام کشتزار

 

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

یک نظر

نظر دهید