روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت تره فرنگی

نام تره فرنگی
نام لاتین Leek
نام علمی Allium porrum
تیره Alliaceae
زمان کاشت بهترین زمان کاشت فصل بهار
مقدار بذر مصرفی ۳۰۰-۴۰۰ کیلو گرم در هکتار

 

گیاه شناسی :

تره فرنگی گیاهی است از خوانواده لیلیاسه , یک گیاه دو ساله بوده که برای استفاده از ساقه های سفید شده و برگهایش آن را می کارند. و کلیه برگهای تره فرنگی سبز و پهن هستند و قسمت تحتانی این برگ ها در داخل زمین روی یکدیگر قرار گرفته و یکدیگر را می پوشانند. و به شکل ساقه جلوه می کنند. که این قسمت سفید شده  و مقداری از برگ های هوایی مصرف غذایی می شوند.

نیاز های اکولوژی:

در هر آب و هوایی کشت می شود. ولی در خاکهای حاصلخیز و نمدار بهتر نتیجه می دهد.

بهترین اسیدیته خاک  ۵٫۵-۶٫۵ می باشد.

گیاهی مقاوم به سرما بوده.

مناسبترین دما برای رشد رویشی این گیاه بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

روزهای بلند ودمای پایین (۱۲ تا۱۵ درجه) گل دهی تره فرنگی را افزایش می دهد

تغذیه و کود :

تره فرنگی برای رشد و نمو خود به مواد غذایی فراوان نیاز دارد.

زیرا مواد آلی ضمن بهبود کیفیت و حاصلخیزی خاک ظرفیت نگهداری آب را بالا برده و در نتیجه عملکرد بهتر وبیشتر را تضمین می نماید.

بنابراین مصرف مقدار ۳۰ تا۳۵ تن کود حیوانی در سال قبل از کشت و یا در سال کشت ضروری است.مقدار کودهای شیمیایی بستگی زیادی به موقعیت حاصلخیزی و غنی بودن زمین دارد . به طور متوسط مقادیر زیر توصیه شده است:

 ازت خالص (۱۰۰ تا۱۲۰ کیلو گرم در هکتار)،اسید فسفریک خالص (۸۰ کیلو گرم در هکتار ) پتاس خالص (۱۸۰ کیلو گرم در هکتار ).

آبیاری

 آب برای پرورش تره فرنگی اهمیت فراوان دارد و آبیاری کافی مخصوصا در ماههای پاییز از شرایط موفقیت در پرورش تره فرنگی است.حداکثر ظرفیت نگهداری آب  (Field-capacity)  باید ۷۰% باشد.افزایش این مقدار در کوتاه مدت زیان بخش نیست ولی خشکی هوا در تیر و مرداد اگر توام با آبیاری کم باشد، باعث می شود که ضمن کاهش عملکرد آفات زیادی به گیاهان جوان حمله کنند.

روش کاشت :

هم بصورت کشت مستقیم در زمین اصلی می کارند و هم بصورت نشائی. ولی کشت در خزانه نشاء رایج تر می باشد.

برای کشت در خزانه در بهمن بذر ها را در خزانه می کاریم.

  کیفیت تره فرنگی را می توان با انتخاب فواصل کاشت مناسب بهبود بخشید. در صورتی که فاصله کشت بوته ها زیاد باشد ساقه تره فرنگی کلفت و کوتاه شده و قسمت پایین ساقه متورم و غده ای می شود. بنابراین فاصله زیاد کاشت نه تنها باعث مرغوبیت محصول نمی شود بلکه ارزش کیفی محصول و مقدار عملکرد آن نیز کاهش می یابد.بنابراین و با توجه به نتایج بررسی ها انجام شده در پاره ای از کشورها کاشت ۱۶۰۰۰۰تا ۲۰۰۰۰۰ نشاء در هکتار توصیه می شود .

فواصل کاشت:

فاصله کشت در زراعت مکانیزه ۳۰*۱۵ سانتیمتر است . در خارج به منظور تهیه تره فرنگی برای کار خانه های صنایع غذایی اقدام به بذر پاشی مستقیم در زمین اصلی می نمایند، در این صورت باید با ماشین بذرپاش بذر را در فاصله ردیفی ۳۰ سانتیمتر و به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر از همدیگر پاشید.

آفات :

مگس پیاز ، پروانه مینوز برگ پیاز و تریپس تنباکو نام برد.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید