روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کاهو

نام کاهو
نام انگلیسی Lettuca
نام علمی Lactuca sativa
تیره Asteraceae
زمان کشت در مناطقی که زمستان ملایم دارد در پاییز و در مناطق دارای طمستان سرد در بهار
مقدار بذر مصرفی ۳-۴ کیلو گرم در  هکتار

 

کاهو از عمده سبزیجات پر مصرف در دنیا می باشد. و از جمله سبزیهایی است که در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاهی روز بلند دو ساله و مقاوم به سرما . اب و هوای خنک را می پسندد ولی در آب و هوای خشک  و گرم سریع به گلدهی می رود و کیفیت خوراکی آن کاهش میابد .

 

نیاز های اکولوژی
خاک :

در هر نوع خاکی می روید ولی بهترین خاک برای کشت آن خاک شنی رسی غنی از مواد آلی می باشد . و چنانچه این گیاه را در خاکهای فقیر کشت کنید عملکرد محصول به شدت کاهش میابد .

کاهو در خاکهای با PH اسیدی به ندرت رشد می کند.

نور:

به نور زیاد احتیاج دارد .

دما

این گیاه به آب و هوای معتدل مایل به سرما نیاز دارد

آبیاری :

نياز آبى کاهو على‌رغم حجم کم بوته نسبتاً زياد است. عمل تبخير در برگ‌هاى لطيف و بدون واکس کاهو به‌شدت صورت مى‌گيرد و بنابراين علائم کمبود آب خيلى زود در گياه ظاهر شده و موجب زيان فراوانى مى‌گردد.مخصوصاً موقعى که کمبود آب موجب خشک شدن حاشيه برگ‌ها شود. در اين‌صورت کليه محصول غير قابل استفاده و فروش خواهد شد.

 

کود :

کاهو گیاهی است پُر توقع و بایستی قبل از کاشت حداقل در هر هکتار ۲۰ تن کود حیوانی پوسیده و ۲۰۰ کیلو فسفات آمونیم و ۱۰۰ کیلو گرم پتاس داده شود .

کود دامی به علت کوتاه بودن دوره رویشی گیاه کاملا در دسترس آن قرار نمیگیرد، بنابراین با ید مقدار کافی کود شیمیایی در اختیار گیاه قرار داد تا ریشه های سطحی کاهو بتوانند به نحو بهتری از آن استفاده نمایند

روشکشت :

کاهو در مناطقی که زمستان ملایم دارند در پاییز کشت می شود ولی در مناطق دارای زمستان سرد در بهار اقدام به کشت آن می گردد. در کشت بهاره  زمان کاشت اوایل خرداد تا اوایل تیرماه است  و در این صورت محصول کاهو در ماههای مرداد و شهریور برداشت می شود ولی در کشت پاییزه بذر آن در اواسط شهریور می کارند و در اواخر اردیبهشت ماه  یا اوایل خرداد محصول آنرا برداشت می کنند. برای کشت کاهو از خزانه استفاده می شود. بذر ها رو بصورت دستپاش در خزانه می کارند و روی آن را با ماسه و خاک می پوشانند  وسپس آنرا آبیاری می کنند. بذر ها  ۳-۵ روز سبز می شوند و در مرحله ۴ برگی به زمین اصلی منتقل می کنند. کاشت نشاء ها در زمین اصلی به روش خطی می باشد که فواصل خطوط را ۵۰ سانتی متر و فواصل بوته ها را ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند .

آفات کاهو :

شته ، که از شیره گیاهی کاهو استفاده می کند .

بیماری ها :

سوختگی حاشیه برگ ها – پوسیدگی طوقه کاهو – پوسیدگی طبق کاهو

 

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید