گیاهان دارویی

گیاه دارویی رزماری

مشخصات

نام فارسی رزماری
نام علمی

 Rosmarinus officinalis

نام عمومی

 Rosemary

تیره گیاهی

Lamiaceae , Labiatae

نام تجاری

 Rosmarini Folium , Rosmarini Herba

مشخصات ظاهری گیاه دارویی رزماری :

درختچه ای همیشه سبز تا ارتفاع ۲ متر با شاخه های افراشته ، بر خاسته و یا گهگاه خوابیده بر روی زمین که به رنگ سبز قهواه ای و معطر می باشد. دارای برگ های متقابل و غیر قابل انعطاف به ابعاد بیش از ۳٫۵ سانتیمتر طول و ۲ الی ۴ میلیمتر پهنا می باشد. رنگ برگها سبز روشن ، در سطح بالایی چین و چروک دار و در سطح زیرین پوشیده از کرک های کوتاه سفید رنگ است . برگها بدون دمبرگ بوده و گلها به صورت دسته های چند گله در خوشه هایی که در طول محور پراکنده هستند آرایش یافته است . کاسه گل زنگوله ای دو لبه است که لب بالایی درست و لب پایینی دو لبه می باشد. طول جام گل ۱۰ الی ۱۲ میلیمتر و به رنگ آبی ، بنفش روشن و به ندرت صورتی و یا سفید است . همانند دیگر اعضای خانواده ی نعنا ، کرک ها غده ای و دارای اسانس می باشند.

بخش مورد استفاده :

سر شاخه های برگدار و گلدار

کاربرد تایید شده :

موضعی : درمان حمایتی در بیماری های روماتیسمی و مشکلات گردش خونی.

خوراکی : مشکلات هاضمه ، بی اشتهایی.

کاربرد در طب سنتی :

با نام اکلیل الجبل شناخته می شده است. طبیعت آن گرم و خشک است . مدر ادرار و حیض ، تحلیل برنده بادها و گشاینده سده ی کبد و طحال ، پاک کننده ریه و جهت سرفه های مزمن و استسقا ، درد کبد ، دفع یرقان سوداوی ، شکستن سنگ کلیه و مثانه و مجاری ادرار کاربرد دارد . ضماد آن برای تحلیل ورم های مزمن مفید است . مضر گرم مزاجان و مصلحش سکنجبین است . چنانچه شکم صید را از احشاء خالی کرده و از این گیاه پر کنند مانع تعفن آن می شود و در جلوگیری تعفن گوشت بهتر از نمک است .

نحوه آماده سازی برای مصرف :

می توان بهصورت دم کرده آنرا را مصرف نمود . ۲ گرم گیاه خرد شده را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش نگه می دارند و پس از گذشت ۱۵ دقیقه و صاف کردن مصرف می شود.

موارد منع مصرف :

بارداری ، حساسیت به گیاه ، در بیارانی که از آسم یا برونشیت رنج می برند و مصرف موضعی روی پوست آسیب دیده (دچار سوختگی ، زخم یا راش)

تداخلات دارویی و غذایی :

اسانس گیاه از جمله سینئول باعث القای آنزیمهای کبدی و از این طریق تداخل با برخی داروها می شود.

تالیف :

دکتر مهدی وزیریان ، دکتر محمد تحویل زاده ، دکتر مینا نیرومند چراغی

ویرایش فنی :

دپارتمان آموزش کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید