خاک و کمپوست دانستنیهای کشاورزی

آمیخته های خاکی برای کشت در گلدان

آمیخته های خاکی برای کشت در گلدان

گاهی در گیاه افزایی دانهال های جوان یا قلمه های ریشه دار شده بطور مستقیم در مزرعه کاشته می شوند، اما اغلب ابتدا آنها را در آمیخته های خاکی در نوعی ظرف می کارند. کشت دانهال های جوان و قلمه های ریشه دار شده, روش مهم دیگری برای پرورش دهندگان مزرعه ای می باشد. برای این منظور آمیخته های ویژه ای برای رشد لازم است.

برای تهیه خاک گلدان با بافت بهتر، بطور معمول ماسه و مقداری مواد آلی مانند پیت خزه یا پاره پوست به خاک لومی اضافه می شود. برای تهیه چنین آمیخته ای باید خاک را الک کرد تا یکنواخت شده و ذرات درشت آن حذف شود. هر چند که خاک نباید خیلی مرطوب و یا چسبنده باشد، اما اگر موادی که بکار می رود خیلی خشک باشد، باید کمی مرطوبشان کرد. بویژه این موضوع باید در مورد پیت رعایت شود، چون اگر بصورت خشک بکار رود، آب را خیلی به آهستگی جذب می کند.

برای تهیه خاک گلدان تمامی موادی که بکار می رود بصورت لایه هایی انباشته کرده و آن را با بیل امیخته می کنند. در سطح بزرگ از ماشین های آمیخته گر سیمان، کلوخ خرد کن یا نوع مخصوصی لودر استفاده می کنند.

ترجیح داده می شود که خاک گلدانی حداقل یک روز پیش از استفاده آماده شود چون در این مدت رطوبت بطور یکسان در درون آن پخش می شود. آمیخته خاکی در زمان استفاده باید به اندازه ای مرطوب باشد که کلوخه نشود و از سوی دیگر نباید انقدر مرطوب باشد که در اثر فشار دست بصورت گلوله در آید.

آمیخته های گلدانی توصیه شده، که در آنها خاک و سایر مواد بصورت حجمی بکار می رود عبارت اند از:

۱– خاک های سنگین، مانند لوم رسی و رسی

یک قسمت خاک

دو قسمت پرلیت یا ماسه

دو قسمت پیت خزه

۲- خاک های متوسط، مانند لوم سیلتی

یک قسمت خاک

یک قسمت پرلیت

دو قسمت پیت خزه

۳- خاک های سبک، مانند لومی شنی

یک قسمت خاک

یک قسمت پیت خزه

برای هر بوشل(۳۵ لیتر) از آمیخته های بالا :

۲۲۴ گرم سنگ آهک دولومیت

۲۸۰ گرم سوپرفسفات ۲۰% لازم است.

پس از این که بوسیله ریشه دار کردن قلمه یا تندیدن بذر گیاه جدیدی بوجود آمد،بسیاری از تولید کنندگان تجاری گیاهان خزانه ای، این گیاهان را تا رسیدن به اندازه قابل فروش در محیط های کشتی که ممکن است شامل خاک بوده یا فاقد آن باشد، پرورش می دهند. نوع این آمیخته ها در نقاط مختلف متفاوت است ولی بطور عموم شامل ماسه ریز می باشد که به نسبت های مختلف با موادی مانند پیت خزه، یا پاره پوست نرم آمیخته می شوند. لازم است به اینگونه آمیخته ها کود های تکمیلی اضافه شود و کود دادن به گیاهان تا زمانیکه در خاک محل اصلی مستقر نشده اند، ادامه یابد، به عنوان مثال، یک آمیخته خاکی موفق برای دانهال های کوچک، قلمه های ریشه دار شده و گیاهان بستر باغچه شامل مقادیر مساوی از پاره پوست ، پیت خزه ، پرلیت و ماسه می باشد به این آمیخته گچ، سوپرفسفات، آهک، دولومیت و پتاسیم اضافه می شود. در پی آنها به آب مورد استفاده برای آبیاری کود نیتروژن اضافه می شود. نیتروژن و پتاسیم پس از این به آب آبیاری افزوده می شود و یا بصورت کود سرک یا کود های کند رها شونده مانند ازموکوت بکار گرفته می شود.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید