سلامت

اثرات دارویی و درمانی زیتون

اثرات دارویی و درمانی زیتون
خواص روغن زیتون:

روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیر اشباع و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود. مطالعات نشان داده که روغن ‌زیتون میزان آسیب‌های سرطانی را کاهش داده و تعداد تومورهای توسعه یافته را به شکل آشکاری ‌کاهش می دهد و این تومورها تهاجم کمتر و درمان پذیری بیشتری دارند. این اثر مربوط به وجود اسید لینولئیک است که یک اسید چرب امگا ۶ می‌ باشد. این اسید چرب در تولید پروستاگلاندین‌هایی موثر است که از ایجاد و توسعه تومورها جلوگیری می کند. مصرف روغن زیتون به صورت منظم، هر دو فشار خون سیستولی و دیاستولی را کاهش می‌ دهد و مقدار دوز داروهای لازم برای کاهش فشارخون را در بیماران کم می‌ کند. روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تامین می‌ کند و مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی عروقی می ‌شود. کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌ دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند. از مسموم و اکسیده شدن LDL کلسترول جلوگیری می‌ کند. مانع رسوب پلاک ‌ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان‌ها می ‌شود. روغن زیتون، صفرا بر است و باعث تخلیه کیسه صفرا می‌ شود، به این ترتیب که انقباض کیسه صفرا و تولید نمک‌های صفراوی را در کبد تحریک کرده و در نتیجه دفع کلسترول را از طریق صفرا افزایش می‌ دهد و از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری می ‌کند.

روغن زیتون به علت داشتن سیتواسترول‌ها مانع جذب کلسترول در روده کوچک می‌ شود و جذب عناصر معدنی مثل کلسیم، منیزیم و آهن را افزایش می‌‌ دهد.روغن زیتون ملین است و از یبوست جلوگیری می‌ کند همچنین این روغن، انگل‌ها و کرم‌های روده را از بین می ‌برد. ماده‌ای به نام اوله آکانتال در روغن زیتون وجود دارد که اثری مشابه قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن در کاهش درد دارد.آنزیم‌ مخصوصی در بدن وجود دارد که سبب آغاز درد می ‌شود و ماده اوله آکانتال جلوی فعالیت این آنزیم را می ‌گیرد، در نتیجه فرآیند احساس درد متوقف می‌ شود. برای اینکه مواد مفید موجود در روغن زیتون، از جمله ویتامین E ، ترکیبات فرار، پلی فنول ها و سایر مواد آن از بین نرود یا کاهش نیابد، این روغن باید در مکان‌های تاریک و خنک نگهداری شود.

همچنین روغن زیتون خاصیت نرم کردن عضلات و آرام بخشی و کاهش درد استخوان را دارد. روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود. عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفیداست و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می شود. روغن زیتون کرم کش است و برای رفع سرفه های خشک، برای رفع خارش گزیدگی حشرات ، مفید است. برای رفع پیوره لثه ، روغن زیتون را باید بر روی لثه مالید . برای برطرف کردن خراش و ترک پوست ، گلیسیرین و روغن زیتون بمقدر مساوی در ترکیب با هم بسیار مفید است. و بالاخره روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است زیرا در اثر حرارت خراب نمی شود. روغن زیتون برای هیچ کس مضر نیست و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند فقط میوه تازه و یاقوتی آن ممکن است تولید استفراغ نماید . التهاب روماتیسمی از بیماری‌های عفونی مزمن است که در مفاصل ایجاد می‌ شود. عوامل عفونی، ژن‌ها، هورمون‌ها و رژیم غذایی در بروز آن نقش دارند. مصرف منظم روغن زیتون باعث تسکین علائم این بیماری می ‌شود. افرادی که میزان کمی روغن زیتون مصرف می ‌کنند، ۵/۲ برابر افرادی که رژیم غذایی سرشار از این روغن را دارند به التهابات روماتیسمی مبتلا می ‌شوند. مکانیسم این عمل هنوز مشخص نشده است، ولی این اثر احتمالاً به آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون مربوط می ‌شود.

روغن زیتون، سوزش و درد ناشی ازسوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند. کمپرس پوست در موارد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را تقویت می‌کند. چند قطره روغن زیتون سریعا خارش و سوزش چشم و پلک راتسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند. همچنین یبوست زن باردار را رفع می کند. هر روز صبح ناشتا خوردن یک قاشق سوپ خوری از آن را با آب پرتقال یا آب لیمو ، رسوبات کیسه صفرا را خارج می کند، کبد را تقویت می کند و درد کبد را تسکین میدهد.

خواص برگ زیتون:

دم کرده برگ زیتون داروی خوبی برای پائین آوردن فشار خون است . بدین منظور باید ۲۰ عدد برگ زیتون را داخل ۳۰۰ گرم آب ریخته و آنرا بمدت ۱۵ دقیقه بجوشانید . سپس کمی قند به آن اضافه کرده و به مقدار یک فنجان دوبار در روز از آن بنوشید . بعد از دو هفته باید بمدت ۸ روز نوشیدن این دم کرده را قطع کنید و سپس ادامه دهید . جوشانده برگ درخت زیتون برطرف کننده نقرس و رماتیسم است . دم کرده برگ درخت زیتون تب بر است. اخیرا دارویی بنام زیتونکس در ایران تولید شده است که از عصاره برگ زیتون تهیه شده است و برای درمان تبخال از ان استفاده می شود. دم کرده برگ های آن تب بر است و نقرس و رماتیسم را برطرف می کند. جویدن برگ زیتون برای از بین بردن زخم های دهان مفید است.

خواص پوست و میوه زیتون:

زیتون دارای سدیم ، ویتامین A و E و آهن است . زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض و دم کرده و جوشانده پوست درخت زیتون تب بر و درمان کننده مالاریا است . پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید و روغنی که از میوه نارس زیتون گرفته می شود مقوی دندان ها و صاف کننده اخلاط و گرفتگی ها و انسداد و مانع ترشح عرق است. مالیدن آن برای تسکین دردهای سر و برای التیام زخم ها نافع است. ده شب پی در پی سر را با روغن زیتون تصفیه نشده ماساژ دهید و بپیچید و بخوابید ، موخوره را برطرف می سازد.

نکته:

زیتون قی آور است، مضر ریه است و ایجاد بی خوابی می کند.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید