حشرات خانگی، آفات گلها

از بین بردن شته

اگر شما به باغبانی علاقه مند هستید حتما با حشره ای به نام شته آشنایی دارید. شته ها همیشه برای مهمانی به باغها ، باغچه ها و انواع گل و گیاه آماده هستند. این حشره از نرم نتان ، دارای جثه بسیار کوچک میباشد. شته ها روی گل و گیاه حرکت دارند. معمولا به رنگ سبز هستند. به سرعت تکثیر میشوند پس سعی کنید قبل از تکثیر ، این آفت را کنترل کنید. روش مبارزه با شته ها چندان سخت نیست. از بین بردن شته به دو روش بیولوژیک و شیمیایی استفاده میشود

خسارت

انبوهی جمعیت و خسارت این شته در نهالستان ها ، درختان جوان و پاجوشهای درختان مسن سیب بیشتر بوده و با تغذیه از برگهای جوان ،سبب تغییر شکل در برگها میشود.

روش مبارزه بیولوژیک  و کنترل بدون استفاده از سموم شیمیایی

در محیط خانه و برای گیاهان خانگی بخصوص زمانی که هنوز جمعیت این آفت و خسارات وارد شده از سوی آنان به شدت زیاد نشده است می توان از ترکیبات خانگی برای از بین بردن آنان استفاده کرد. برخی از این ترکیبات عبارتند از:

محلول تنباکو

تنباکو به دلیل داشتن ترکیب سمی آلکالوئید در برگهایش به عنوان سم ارگانیک شناخته می شود. اما اغلب بر روی حشرات جونده که از بافت گیاه تغذیه می کنند تاثیر دارد تا حشرات مکنده همانند شته که از شیره گیاهی مصرف می کنند.  همچنین از آنجایی که ممکن است گیاه تنباکو (حتی خشک شده آن که برای تهیه محلول استفاده میشود) حاوی بیماریهای ویروسی همانند ویروس موزاییک توتون باشد که برای برخی از گیاهان بخصوص گوجه فرنگی بادمجان و فلفل سبز مضر است و بهتر است که مصرف نشود. به هر حال روش تهیه محلول تنباکو بدین صورت است:  یک لیوان تنباکو خشک (از محتویات سیگار هم میتوانید استفاده کنید) در یک گالن آب (برابر با ۳٫۷ لیتر) حداقل برای نیم ساعت بخیسانید. مدت زمان هر چه بیشتر شود غلظت و سمیت آن بیشتر خواهد شد. گاهی توصیه شده است که برای خروج هر چه بیشتر ترکیبات تنباکو در این مرحله، به مدت ۳-۲ ساعت محلول بر روی حرارت قرار گیرد. که البته در صورت بکارگیری از حرارت باید مایع بدست آمده را با استفاده از آب رقیق کرد تا حجم آن مجددا حدود ۴-۳٫۵ لیتر شود . سپس این محلول را باید صاف کرد به نحوی که تمامی تفاله ها حذف شود و مایعی صاف بدست آید. یک قطره مایع ظرفشویی به محلول صاف شده اضافه کنید تا به پخش شدن و چسبندگی محلول به بافت گیاه کمک کند. حال محلول برای اسپری بر روی گیاه آماده است.

محلول سیر

گیاهان خانواده آلیوم Allium همانند سیر پیاز و تره فرنگی به دلیل مواد شیمیایی که به خصوص موجب طعم و بوی خاص آنان میشود توانایی از بین بردن و دور کردن شته ها را دارند. از جمله دستور العملها برای تهیه محلول سیر به منظور اسپری بر روی برگسار گیاهان عبارت است از :  ۱۲۰ گرم سیر+۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی+ ۲۰ گرم پودر صابون+ ۱٫۲ لیتر آب. سیرها خورد می شوند و با مابقی مواد  مخلوط و در ظرفی به مدت دو روز باقی میمانند تا سیر مواد موثر خود را به محلول پس دهد. سپس این محلول کاملا باید صاف شود تا مایعی صاف و یکدست بدست آید و بتوان آنرا بر روی برگسار گیاه و قسمتهایی که شته در حال فعالیت است اسپری کرد.

هشدار: حشرهکشها موادی سمی هستند در زمان مصرف به دستورالعمل کارخانه سازنده به خوبی توجه کنید و همراه با موارد ایمنی آن را بکاربرید. نام بردن از چند سم کار آسانی است اما برای جلوگیری از هر گونه مشکل لطفا سموم موثر در از بین بردن حشرات را از متخصصین گیاهپزشکی که معمولا در فروشگاههای بذر و سم فعالیت میکنند جویا شوید

شته ها از آب سرد دوری میکنند. سعی کنید در هنگام آبپاشی گیاهان از آب سرد به صورت اسپری روی برگها استفاده کنید.

استفاده از روشهای بیولوژیک مانند صابون حشره کش

تهیه یک محلول با مایع ظرفشویی به صورت خیلی خفیف و اسپری روی برگ ها

اگر روشهای بیولوژیک بالا موثر نبود از روش شیمیایی برای کنترل شته ها استفاده کنید.

روش مبارزه شیمیایی

از سم ایمداکلوپراید (کنفیدور)  به نسبت نیم لیتر در هزار لیتر آب ( ۵ سی سی در ۱۰ لیتر آب ) استفاده کنید و تمامی شاخ و برگ گیاه را با این محلول به صورت اسپری شست و شو دهید. این عملیات را ۲ هفته بعد تکرار کنید.

همچنین از سمومی مانند مالاتیون ، دیازینون و یا دلتامترین نیز میتوان استفاده کرد.

 

منبع: www.almanac.com
www.keshtzar.com

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار ترجمه و منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید