چمن و مراقبت ها

اگر میخواهید چمن بکارید!

چمن کاری به عنوان یک حرفه تخصصی در جهان شناخته شده است. رشد چمن در پارک ها ، باغ و باغچه علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد از فرسایش تدریجی خاک جلوگیری میکند.

انتخاب نوع گونه های چمن مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر ، سبب ایجاد چمن زیباتر مانند یک فرش یا پوشش منظم میشود.

انتخاب بذر چمن

از نظر شرایط آب و هوایی چمن ها به ۲ دسته کلی تقسیم میشوند. ۱- گونه های مناسب برای مناطق سردسیر. ۲- گونه های مناسب برای مناطق گرمسیر. انتخاب نوع گونه چمن مناسب با شرایط جغرافیایی بسیار مهم است.

گونه های مناسب برای سرما در اواخر تابستان و پاییز کاشته میشوند و بهترین زمان کشت در پاییز میباشد. این گونه ها تمایل به رشد در مناطق شمالی که دارای زمستان سرد و تابستان ملایمی هستند دارند.

گونه های مناسب فصل گرم در بهار و تابستان کاشته میشوند. این گونه رشد خوبی در مناطق خیلی گرم و دارای زمستان معتدل دارد.

تصمیم بگیرید کدام گونه مناسب شرایط باغچه و یا حیاط خانه شماست زیرا شرایط جغرافیایی در سلامت چمن شما تاثیر دارد.

از کجا بذر چمن تهیه کنیم؟

شما میتوانید بذر چمن را از فروشگاه های کشاورزی و یا به صورت آنلاین و اینترنتی تهیه کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که از جای مطمئن خرید میکنید. همه بذر های چمن در نگاه سالم هستند. تهیه بذر با کیفیت بسیار مهم است.

میزان مصرف چمن در زمین

شما باید ابتدا محاسبه کنید چه مقدار بذر نیاز دارید.میزان مصرف گونه های مختلف چمن با هم فرق میکند. معمولا در گونه های اسپرت میزان ۴۰ تا ۵۰ گرم برای یک متر مربع استفاده میشود.

آماده سازی خاک برای کاشت چمن

خورد کردن کلوخ ها و شکافتن لایه بالایی سطح خاک باعث ریشه زنی بهتر چمن میشود. با شکستن توده های سفت ، خاک نرمتری خواهید داشت.همچنین چوب و سنگها را از سطح خاک جمع آوری کنید.

سطح زمین را با غلتک در زمینهای بزرگ و با بیل در زمینهای کوچک صاف و محکم کنید. اگر توده ای از آب بر اثر بارش در زمین جمع شده حتما آن را پاک کنید.

در زمینهای بزرگ از ابزار مناسب ولی برای باغچه کوچک از بیلچه و چنگگ استفاده کنید.

کود دهی

چمن در خاک بارور شده رشد بهتری خواهد داشت. کود های حیوانی پوسیده را با خاک ترکیب کنید.

پاشیدن بذر

اگر میخواهید سطح وسیعی را چمن بکارید از ماشین بذر کار که چمن را به صورت یکسان پخش میکند استفاده کنید. ولی برای محدوده کوچک عملیات بذر پاشی را با دست میتوان انجام داد.

از پاشیدن بذر اضافی خود داری کنید. در غیر اینصورت چمنهایی نازک خواهید داشت.

روی بذر ها مقدار خیلی کمی خاک نرم الک کنید تا از عوامل مختلف در از بین بردن بذر جلوگیری کنید.

 

مبع: www.wikihow.com

ترجمه توسط: مریم مقدمی

www.keshtzar.com

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار خلاقي نيست.

 

4 نظر

نظر دهید