تکنیک های باغداری

باغباني هيدروپونيك در خانه

 باغبانی هیدروپونیک یکی از بهترین راه ها برای رشد سبزیجات تازه در طول سال است. همچنين یک جایگزین عالی برای رشد انواع گیاهان در فضاهای کوچک، مانند داخل خانه  ميباشد . باغباني هيدروپونيك روشي براي رشد گياهان بدون خاك مي باشد .

 در صورتي كه گياهان با روش هيدروپونيك كشت شوند ريشه هاي آن ها ديگر ملزم براي پيدا كردن مواد غذايي نمي شوند .

در عوض تمامي مواد غذايي لازم مستقيما به آنها داده مي شود بنابراين ريشه ها كوچكتر و رشد گياه بيشتر خواهد بود .

مزایا و عناصر باغباني هيدروپونيك

باغباني هيدروپونيك مزاياي بسياري دارد . به عنوان مثال، تمامي عناصر مورد نیاز که رشد سالم گياه را تحت تاثیر قرار مي دهند می توانند به راحتی کنترل و نگهداری شوند . این شامل عواملی مانند نور، دما، رطوبت، میزان pH، مواد مغذی و آب مي باشد . توانایی کنترل این عناصر باعث می شود زمان صرف شده براي باغبانی هیدروپونیک ساده تر و کم از باغبانی با خاک گردد .

نور

درصورت استفاده از روش هیدروپونیک در داخل خانه، نور را می توان از طریق یک پنجره روشن و یا در زیر چراغ های  مناسب تامين گردد .

منبع نور، باید به اندازه کافی روشن و محرك توليد گل و میوه تولید باشد .

سطوح دما، رطوبت و pH

دمای مناسب با مقدار کافی رطوبت و pH به نسبت مساوي اهميت دارند . بسیاری از انواع کیت هاي باغبانی هیدروپونیک برای کمک به مبتدیان ارائه شده است .

به طور کلی، اگر باغبانی هیدروپونیک در داخل خانه انجام ميشود ، دمای اتاق برای بیشتر گیاهان کافی است .

سطح رطوبت باید در حدود ۵۰-۷۰  درصد برای رشد بهینه گیاه باقی بماند، بسیار مشابه به ميزان لازم برای گیاهان اپارتمانی در حال رشد است.

با روش هیدروپونیک، سطح PH بسیار مهم است و باید به طور منظم بررسی شود. حفظ سطح  pH بین  ۵٫۸ و ۶٫۳ معمولا برای بسیاری از گیاهان مناسب است .

تهویه مناسب یکی دیگر از جنبه های مهم باغبانی هیدروپونیک است و می تواند به راحتی با پنکه های سقفی و یا ديگر انواع فن ها انجام شود .

مواد مغذی و آب

مواد مغذی از طریق برنامه اي مخصوص هیدروپونیک و آب ارائه ميگردد .

محلول های غذایی (کود و آب) همیشه باید حداقل یک یا دو بار در ماه خشک ، تمیز و پر شوند .

از آنجا که گیاهان تحت كشت هیدروپونیک به خاک نیاز ندارند، رسيدگي و نگهداری کمتر است، نياز به وجین و مبارزه با  بیماری هاي خاکزاد و یا آفات وجود ندارد .

گياهان ميتوانند با بسياري از محيط هاي كشت مانند شن و ماسه رشد كنند البته اين مواد فقط براي نگهداري گياهان مي باشند .

عرضه مستمر مواد غذایی چیزی است که گياه را سالم و زنده نگه می دارد. همچنین روش های مختلف برای ارائه این محلول هاي غذایی وجود دارد .

کشت هیدروپونیک در خانه 1

روش غير فعال

ساده ترین شکل باغبانی هیدروپونیک با استفاده از روش های غیر فعال، به شما اجازه می دهد تا  زمان  و مقدار محلول هاي غذایی كه گیاهان دریافت می کنند را تعيين كنيد .

سيستم هاي فتيله اي كه با سيني هاي پلاستيكي كه با نوعي از محيط كشت پر شده باشد و حاوي گياه مورد نظر است نوعي از اين روش مي باشد .

این سینی به سادگی در بالای محلول غذایی شناوراست  و به ريشه اجازه می دهد تا مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را جذب كنند .

روش غرقابي و تخلیه

 يكي ديگر از روش هاي كشت هيدروپونيك ميباشد كه در عين سادگي موثر هم مي باشد .

سيني ها يا گلدان هاي كشت با محلول هاي غذايي پر ميشوند و سپس در يك مخزن تخليه ميگردد . این روش نیاز به استفاده از یک پمپ و سطح مناسبی از محلول غذایی برای جلوگیری از خشك شدن پمپ در حال كار مي باشد .

روش سیستم قطره اي

سیستم های قطره ای نیاز به یک پمپ و با یک تایمر کنترل می شود . هنگامی که تایمر پمپ را روشن مي كند، محلول غذایی است  بر روی هر بوته مي چكد  .

دو روش بازياب و غيربازياب وجود دارد . سیستم های بازیاب  رواناب اضافی را جمع آوری كرده در حالی که سيستم غير بازياب اين كار را انجام نمي دهد .

دو روش رایج دیگر برای ارائه راه محلول هاي غذایی به گیاهان نیز در باغبانی هیدروپونیک استفاده می شود، تکنیک های غذایی فیلم (NFT) و روش aeroponic.

سیستم  NFT یک جریان پیوسته از محلول غذایی بدون استفاده از یک تایمر ارائه مي كند . در عوض ريشه گياهان آويزان در محلول هستند .

روش aeroponic مشابه قبلي است.  با این حال، نیازمند به یک تایمر است که اجازه می دهد تا محلول به ریشه های آویزان گیاهان هر چند دقیقه يك باراسپری شود .

تقریبا هر گياهي را، از گل ها گرفته تا سبزیجات، می توان با باغبانی هیدروپونیک رشد داد

این یک روش آسان، تمیز، و موثر برای رشد گیاهان، به ویژه در مناطق محدود است.

باغبانی هیدروپونیک سازگاری خوبی با تنظیمات در محیط داخلی و تولید گیاهان سالم با بازده و کیفیت بالاتر دارد .

یک نظر

نظر دهید