تکنیک های باغداری

باغداری در زمستان بخش اول

باغداری در زمستان بخش اول

اقدامات مدیریت باغ در زمستان
اطلاعیه و توصیه شماره ۱

بسیاری از مردم با شروع پاییز و زمستان رسیدگی به باغات و اقدامات نگهداری از این مهم را تا شروع فصل جدید (بهار) قطع میکنند. در صورتی که فصل زمستان در کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مطلب و مطالب روزهای آینده قصد داریم اقدامات لازم در مدیریت باغ در زمستان را به شما آموزش دهیم. با کشتزار همراه باشید

یخ آب یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد ) برسد در از بین بردن بسیاری از تخمها ، لاروها و حشرات کامل تاثیر بسیار زیادی دارد ، ضمن اینکه بسیاری از بیماریهای قارچی و باکتریهای هم کنترل نسبی می شود.
تعداد زیادی از این آفات ، آفات خاکزی هستند که خسارت خود را به ریشه و طوقه گیاهان میزنند. تعدادی از این حشرات ، حشراتی هستند که تنها زمستان را در زیر خاک و کاه و کلش روی زمین میگذرانند و خسارات آنها در بخش های هوایی گیاه و با شروع فصل بهار ایجاد می شود.
لذا یخ آب زمستانه می تواند بخش زیادی از آفات را از بین ببرد.
در سالهای اخیر آفت کرم سفید ریشه و آبدزدکها ، خسارت جدی را به باغات میوه و مزارع ایجاد کرده اند و کشاورزان با استفاده از سموم مختلف به مبارزه با آنها می پردازند ، اما استفاده سموم در خاک خسارات جبران ناپذیری را به کیفیت خاک ایجاد می کند و اینجا است که لزوم استفاده از روش آبیاری غرقابی زمستانه را پررنگ تر میکند .
غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود. بهترین دمای هوا برای انجام این عملیات دمای ۷- است اما دماهای پایین تر از صفر تا ۱۰- مفید هستند باید توجه داشت که دماهای بسیار پایین میتواند به طوقه و ریشه درختان خسارت بزند و لذا در چنین دماهایی این روش توصیه نمی گردد .
استفاده از یخ آب فواید دیگری هم دارد که در قسمتهای بعد در مورد آن صحبت می کنیم.

 

بخش دوم اقدامات مدیریت باغ در زمستان. کلیک کنید

 

نوشته شده توسط : حسین مومنی _ کارشناس ارشد کشاورزی
انتشار فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

کانال تلگرام کشتزار

 

3 نظر

نظر دهید