ویلا و باغ های خاص

باغ آبی چیست؟

باغ آبی یکی از قدیمی ترین هنرهای باغبانی است. امروزه باغبانی در آب اغلب فراموش شده است و کمتر انجام می شود. اولین نکته در موفقیت هر نوع باغ آبی اطمینان از وجود آب به مقدار کافی است، چون هیچ گیاه آبزی نمی تواند مدت زمان طولانی در یک استخر خشک شده زنده بماند.

با داشتن یک حوض کم عمق یا یک گودال طبیعی که آب کافی را در خود نگهداشته و در طول تابستان خشک نشود، یا در فصل بارندگی خیلی لبریز نشود و بنابراین سطح کم و بیش پایداری داشته باشد، می توان باغ آبی را به آسانی در این گونه استخرها احداث نمود. این نوع از استخرها غیر رسمی بوده و بیشتر حالت طبیعی دارند.

Water-garden-design

مصالح و روش ساخت

این نوع استخرهای غیر رسمی ، در قسمت های پست باغ ساخته می شود. شکل و اندازه آنها بستگی به طراحی عمومی و سطح و نیز شیب زمین دارد و باید ساده و طبیعی باشند. قوس ها و خمیدگی های این استخر باید زیبا و هنری بوده و با منظره طبیعی همگون باشند. استخرها، حوض ها و دریاچه های بزرگتر به ندرت بتونی و محکم هستند. چون هزینه احداث آن ممانعت کننده است. ته این استخرها از گل مال کردن نسبت به آب نفوذ ناپذیر می شود. این حالت در صورتی که خاک زیرین از جنس رس باشد و یا با وارد کردن خاک رس و پهن کردن آن به عمق ۴۵-۳۰ سانتی متر در کف استخر به آسانی قابل دسترسی است. گل مال کردن شامل فشرده کردن رس خیس با یک ابزار دستی است به گونه ای که رس به یک خمیر تبدیل شود. در این مرحله رس در برابر آب نفوذ ناپذیر شده و از این پس هیچ وقت نباید خشک شود. در غیر این صورت رس ترک برداشته و آب از دست می رود. پس از تکمیل گل مال کردن، استخر با آب پر می شود.

از این پس استخر یا دریاچه برای کاشت گیاهان آبزی واقعی مانند لوتوس، نیلوفر آبی و غیره آماده است، و در آب های کم عمق نزدیک ساحل گیاهان باطلاقی کاشته می شوند. نیلوفرهای آبی و یا دیگر گیاهان آبی به طور معمول در آب های ساکن بهتر رشد می کنند. انواع مختلفی از نیلوفرهای آبی نیز در آب های جاری رشد می کنند که بسته به شدت جریان آب دارد. اگر جریان آب برگ ها را برگرداند یا به آنها آسیب برساند، نیلوفر آبی نمی تواند رشد کند. اما جریان آب آرام نمی تواند رشد واریته های خاصی را بهم بزند.

کانال تلگرام کشتزار

 

ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید