حشرات خانگی، آفات گلها گیاهان زینتی

بیماری های آزالیا

در مطالب قبل به معرفی گل آزالیا پرداختیم.
در این مطلب قصد داریم بیماریهای این گل رو برای شما معرفی کنیم . با ما همراه باشید:-)

شپشک آرد آلود

این بیماری موجب ضعیف شدن گیاه و زرد شدن برگسار و ریزش برگها می شود. همچنین ماده چسبناک عسلک را تولید می کند که بعدها به دلیل تجمع کپک پودری ممکن است سیاه رنگ شوند.

فعالیت مگس سفید

موجب ضعیف شدن گیاه و در موارد فعالیت شدید این آفت ممکن است گیاه از بین برود. همچنین این آفت می تواند بیماری های ویروسی را به گیاه منتقل کند.

شته

شته ممکن است بر روی گلها و برگهای جوان فعالیت کند و باعث ضعیف شدن گیاه، زرد شدن برگهای جوان، ریزش غنچه های گل و شیوع بیماریهای ویروسی می شود.

سفیدک پودری

زمانی که تهویه هوا ضعیف است ویا نور کافی وجود ندارد و یا زمانی که شبها هوا سرد و روزها گرم و مرطوب است شیوع می یابد و بر روی برگها پودرس سفید رنگ را به وجود می آورد، برگها زرد و قهوه ای شده و در نهایت می ریزند.

پوسیدگی ریشه

در اثر قارچ پیتوم به وجود می آید که انتهای ساقه چروکیده و بد رنگ می شود و ریشه ها نیز سیاه می شوند و می پوسند. استفاده از خاکهای ضد عفونی شده به همراه زهکشی مناسب  و عدم آبیاری بیش از اندازه راه های جلو گیری از این بیماری است.

بوتریس بلایت

این بیماری بر روی گلبرگهای نواحی کوچک وآبدار بوجود می آورد که که با قارچی خاکستری پوشانده می شود.

سر خشکیدگی و پوسیدگی ریشه

این بیماری با قارچ فیتوفترا می تواند به کوتاهی قامت و پژمردگی گیاه شود. برگها زرد شده و در نهایت کل گیاه خواهد مرد. در مرحله سرخشکیدگی، نوک ساقه ها به همراه برگها تیره رنگو خشک می شوند و از بین می روند.

 

برخی دیگر از مشکلات

دلایل زرد شدن برگها: زهکش ضعیف خاک، فقر شدید غذایی و عدم کوددهی، افزایش اسیدیته خاک به دلیل استفاده از آب مناسب.

چروکیدگی برگسار: سرما زدگی بهارهه یا پاییزه، فعالیت آفاتی که از شیره  گیاه مصرف می کنند.

بروز لکه بر روی گیاه : بیماری قارچی کپک، بیماری زنگ

عدم گلدهی:

اگر گلها تشکیل می شوند اما قهوه ای شده و از بین می روند به دلیل سرمای بیش از اندازه محیط است . برخی از ارقام چند سال زمان نیاز دارند تا بتوانند گل دهند.

مصرف کودها بعد از اواسط تیر ماه زیرا ممکن است نوع نا مناسب کود منجر به افزایش رشد برگسار شود  و از شکل گیری جوانه های گل جلو گیری کند. نور کم محیط، تابش مستقیم آفتاب موجب ریزش غنچه های گل خواهد شد، هوای گرم و خشک موجب ریزش جوانه های گل خواهد شد. استفاده از کود ۳۶-۱۲-۱۲ به میزان ۳ گرم در ۱ لیتر آب هر ۳ ۲ هفته

از بین رفتن تمام گیاه و مرگ آن،

زهکشی نامناسب بستر کاشت، عمیق کاشته شدن گیاه در زمان تعویض گلدان، بیماریهایی همانند پوسیدگی ریشه فیتوفتورا که به دلیل زهکشی نامناسب بستر کاشت بوجود می آید،  مصرف آبهای املاح دار که در نهایت منجر به قلیایی شدن بستر کاشت و از بین رفتن گیاه می شود.

634628_2J9lwpBz

تصویر فوق: جدا شدن پوست از روی ساقه و خشک شدن بخشی از برگها به دلیل بیماری شانکر

 

634628_79A451Wk

تصویر فوق: لکه برگی ناشی از carcospora handelii

 

634628_vrpalsku

تصویر فوق: سرخشکیدگی ناشی از فیتوفترا

 

نظر دهید