دانستنیهای کشاورزی

توصیه های مهم در باغبانی

توصیه های مهم در باغبانی

برای داشتن گیاهانی شاداب و سر حال رعایت موارد زیر ضروری می باشد :

۱ – نسبت به حذف علفهای هرز همواره اقدام نمایید زیرا این علف های هرز رقیب گیاه اصلی در استفاده از امکاناتی همچون نور ، غذا ،  آب بوده و باعث نابودی گیاه اصلی می شوند.

۲ – یکی از روشهای از بین بردن پوسته سخت بعضی از بذرها ، استفاده از اسید می باشد. دقت نمایید که از غلظت های بسیار کم استفاده شود و همچنین بذرها را پس از قرار گرفتن در اسید و قبل از کاشت حتما به خوبی با آب بشویید.

۳ – بر اثر تغذیه گیاهان ، به مرور عناصر نامطلوبی که کتر مورد استفاده گیاه می باشد در خاک انباشته می شود که بهتر است هر از چند گاهی با غرقاب نمودن خاک ، این مواد زاید را از محدوده ی ریشه ی گیاه دور نمایید.

۴ – مواد براق کننده باعث مسدود شدن منافذ حیاتی گیاه شده و در نتیجه رشد آن را با اشکال روبرو می سازند ، لذا بهتر است تا حد امکان کمتر از آنها استفاده نمایید.

۵ – بهتر است برای جریان یافتن هوا در محدوده ی داخلی گیاه، بخش درونی گیاهان پر پشت را هرس نمایید.

۶ – هنگام هرس، ابتدا باید شاخه های بیمار و خشک را از بین ببرید و سپس باقی گیاه راهمان طور که در نظر دارید ، هرس نمایید.

۷ – یکی از حساس ترین مواقع ، زمان خرید گیاه از مراکز تولید است ، رنگ ، اندازه ، سالم بودن برگها و ساقه ، عدم وجود حاشیه های سوخته در برگ و نقاط قهوه ای بر روی آن ، کم رنگی و بی حالی برگ ، همه و همه از علائم خطرناکی است که هنگام خرید باید به آن توجه نمایید.

۸ – هنگام انتقال گیاه از محیطی به حیط دیگر ، چنانچه شرایط دو محیط نسبت به یکدیگر تغییر فاحشی داشته باشد گیاه را کم کم به محیط دوم سازگار نمود.

۹ – تا حد امکان گیاه را در هوای بسیار سرد و بسیار گرم جابجا نکنید و اگر مجبور به این کار شدید حتما از محفظه های خاص استفاده کنید ، البته در مورد گیاهان بزرگتر این کار را می توان با کشیدن پلاستیک بر روی آنها انجام داد.

۱۰ – در شرایط کمبود نور بسیاری از گیاهانی که دارای برگ ابلق می باشند ، برگهایشان به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد.

۱۱ – برای غبارپاشی بهترین زمان صبح و عصر می باشد که بهتر است در سایه انجام گیرد.

۱۲ – گاهی اوقات که گیاه دچار کم آبی شدید شده و حالتی همچون پژمردگی را به شدت نشان می دهد باید گلدان یا ظرف حاوی گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت آب قرار دهید تا کاملا سیراب شود.

۱۳ – قلمه ها را از اندام هوایی بدون گل یا بدون جوانهگل انتخاب کنید ، زیرا قلمه های گلدار انرژی را به سوی اندام های زایشی هدایت کرده و در نتیجه ریشه دهی کند می گردد.

۱۴ – هنگام قلمه گیری بهتر است حداقل یک گره در نزدیکی انتهای قلمه وجود داشته باشد زیرا اغلب ریشه ها ابتدا در محل گره ها تشکیل می شوند.

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید