دانستنیهای کشاورزی

خاک ژله ای چیست؟

خاک ژله ای چیست؟

آیا هنگام سفردغدغه خشک شدن گل و گیاهتان را دارید؟ آیا نگرانید با نبود شما چگونه گلها آبیاری میشوند؟

با کشتزار همراه باشید

خاک ژله ای یا فلاورژل ( FG )    یک نوع پلیمر است که رطوبت را به سرعت جذب کرده و به تدریج آزاد می کند و در اختیار گیاه قرار می دهد. این پلیمر به شدت آبدوست است به طوری که آب را به سرعت جذب کرده و به راحتی در موقع لزوم و به تدریج آن را در اختیار ریشه قرار می دهد. بنابراین در صورت کاشت گیاه در این خاک ، در هنگام مسافرت دغدغه خشک شدن گل و گیاهتان را نخواهید داشت.

خاک ژله ای محصولی برای گیاهانی است که به حداقل امکانات نگهداری مانند آب، نور و سایره احتیاج دارند.از این محصول می توان برای زیبا و دلچسب کردن محیط استفاده کرد.خصوصیاتی در خاک ژله ای وجود دارد باعث شده تا از محیط کشت های دیگر متمایز گردد.

مزایای استفاده از خاک ژله ای در خانه

FG هیچ گونه آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی کند و %۱۰۰ تجزیه پذیر است.

بوی بد و نامطبوع کود نمی دهد.

آفت ، بیماری ، قارچ و باکتری در آن راهی ندارد.

علاوه بر ساقه ، گل و برگ ، ریشه گیاه هم نمایان است.

کرم نمی زند.

فاسد شدنی نیست.

رنگ ثابتی دارد و سمی نیست.

نگهداری از آن آسان است.

تقریبا بیشتر گیاهان آپارتمانی را می توان در خاک ژله ای کشت کرد مثل : نخل مرداب ، سانسوریا ، دیفن باخیا ، گندمی ، لیندا، آگلونما، یوکا، پتوس ، انواع پیچ ها و غیره همچنین از این محصول در تمامی فعالیت های باغبانی ، از جمله فضای سبز استفاده کرد. خاک ژله ای را با نام های دیگری همچون جاذب رطوبت ، هیدروژل های رنگی ، سوپر اب ، خاک های کریستالی نیز میشناسند.از FG می توان هم برای گیاهن ریشه دار و هم برای ریشه دار کردن گیاهان استفاده کرد.

نحوه استفاده از خاک ژله ای

ابتدا گیاه مورد نظر را از گلدان خود خارج کنید طوری که به ریشه ها آسیب نرسد. سپس قسمتی از گیاه را از گیاه اصلی جدا کرده و سپس ریشه های آن را شسته تا گَِل از آن جدا شود و بعد با قیچی باغبانی ریشه را آرایش کرده و ریشه های زخمی و پیر را جدا کنید. حال گل را درون گلدان کریستالی مورد نظر قرار داده و سپس خاک کریستالی که قبلا خیسانده بودیم و دارای آب است را درون گلدان میریزیم. کمی گلدان را تکان می دهیم تا خاک ژله یا خوب اطراف ریشه را پر کند و حباب های هوا خارج شود. توجه داشته باشید که بر روی ژله های اطراف ریشه فشار وارد نکنید و بگذارید ژله خودش اطراف ریشه را بگیرد؛ و حال شما دارای گلدانی زیبا و بی نظیر خواهید بود!

استفاده از خاک ژله ای این امکان را به شما میدهد که باغچه ای کوچک و پاکیزه در آپارتمان خود داشته باشید. اگر مقدار کمی عطر به گلدان حاوی خاک ژله ای اضافه کنید خواهید دید که پس از مدتی فضای اتاق شما خوشبو خواهد شد. همچنین میتوان از آن به عنوان محلی زیبا برای استقرار شمع استفاده کرد و آن را در روی میز کار خود قرار داد.

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید