سلامت

خواص تخم کدو

كدو در مكزیك حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح كاشته شد و به عنوان یكی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی كریستف كلمب در سفر خود از كاشت كدو به صورت جالیزی گزارش كرد و آن را هندوانه ایندوها نام برد كه بسیار خوشمزه بود و از آن در درمان بسیاری از بیماریها استفاده می كرده اند. بذر كدو توسط او به اروپا آورده شد و كاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد.

تخمه ‌کدوتنبل که مغذي‌ترين نوع تخمه ‌کدوست، بومي آمريکاي شمالي است و طرفداران زيادي در سراسر دنيا دارد. پزشکان هلندی معتقدند که تخم کدو از سرطان پروستات و مثانه جلوگیری می کند. کدو مقدار زیادی ویتامین E و A دارد و به همین دلیل ضدسرطان به خصوص سرطان های پروستات و مثانه محسوب می شود. در واقع ویتامین های E و A آنتی اکسیدان هستند و جلوی عمل رادیکال های آزاد را می گیرند. به همین دلیل ویتامین هایA وE جزء ویتامین های پیشگیری کننده از سرطان پروستات و مثانه هستند. علاوه بر این تخم کدو حلوایی به کسانی که دچار بزرگی پروستات هستند و مشکل ادرار کردن دارند، کمک می کند که مشکلشان حل شود. تخمه ‌کدوي خام و روغن تخمه ‌کدو، حاوي يکي از بهترين انواع چربي به نام اسيدهاي چرب امگا۳ هستند. اين تخمه و روغن آن، مقداري امگا۶ و ۹ هم دارند و به خاطر وجود مقادیر فراوان روی، تخم کدو محافظ طبیعی خوبی در برابر پوکی‌استخوان است.

تخم کدو سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم، روی و سلنیوم است و هرکدام از این ترکیبات نقش اساسی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی, کاهش فشار خون بالا, بیماری های عفونی روده ای و عفونت های مثانه دارند.

تخمه کدو همچنین ‌ سرشار از آمينواسيدي به‌نام تريپتوفان است. مصرف حد متعادلي از خوراکي‌هاي حاوي تريپتوفان مانند تخمه ‌کدو تنبل مي‌تواند باعث افزايش ترشح سروتونين در بدن شود. سروتونين هم در بدن به ملاتونين تبديل مي‌شود. ملاتونين،‌ نوعي هورمون خواب است که ترشح مقدار مناسبي از آن در بدن،‌ مي‌تواند به داشتن خوابي راحت‌ تر کمک کند. تخمه كدو علاوه بر این كه در حفظ سلامت استخوان موثر است، باعث افزایش دانسیته استخوانی هم می‌شود.

تخمه كدو منبعی غنی از منیزیم است كه نقشهای بسیار مهمی در بدن و پیشگیری از بیماریها ایفا می كند. منیزیم نقش حیاتی در حفظ سلامت قلب دارد. سلولهای ماهیچه قلب به منیزیم نیاز دارند . این عنصر از پرولاپس دریچه میترال جلوگیری می‌كند و حتی در صورت بروز این شرایط قادر به بهبود آن می‌باشد. منیزیم همچنین قادر است سطوح تری گلیسیرید و نسبت کلسترول بد (LDL) به کلسترول خوب(HDL) را كاهش داده و به همین طریق از بیماریهای قلب و عروق جلوگیری كند. كمبود منیزیم می‌تواند به عنوان یك عامل موثر در بروز برخی انواع سرطانها نقش داشته باشد. این عنصر قادر است رادیكالهای آزاد اكسیژن را از بین ببرد. منیزیم در تولید انسولین و عملكرد آن موثر است. بطوری كه در درمان افراد دیابتی كه بطور مكرر دچار نوسان قند خون می‌شوند و همین طور در افراد دیابتی مقاوم به انسولین موثر است. منیزیم قادر است تا تولید هیستامین را متوقف كند. افرادی كه دچار آلرژی می‌شوند اغلب به دنبال مصرف منیزیم تسكین می‌یابند.

 

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني. فروش انواع بذر چمن

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار