سلامت

خواص شگفت انگیز موز

خواص شگفت انگیز موز

موز یک میوه مغذی و سرشار از ویتامین C و  B6،  B12 و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیوم و فسفر می باشد. موز به دلیل مقدار زیاد آهنی که دارد، محرّک تولید هموگلوبین در خون می‌گردد و در درمان کم خونی موثر است. موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» که این ترکیب یک پروبیوتیک بوده و سبب حیات باکتری‌های مفید و دوست کولون می‌شود. این باکتری‌های مفید با تولید ویتامین‌ها و آنزیم‌های هضم کننده، جذب مواد مغذی را افزایش داده و هم‌چنین از بدن در برابر باکتری‌های غیر مفید و گاهی بیماری‌زا دفاع می‌کند. و توان جذب کلسیم در بدن را نیز افزایش و احتمال سرطان کولون را نیز کم می‌کند. بدین ترتیب مصرف موز با جذب بیشتر کلسیم در بدن ، سبب استحکام بهتر استخوان‌ها می‌شود.

موز رسیده که سرشار از پتاسیم و دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد. یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان ۱۱ درصد تأمین می کند.   غنی بودنش از پتاسیم در واقع یک شانس بزرگ برای ورزشکاران است. و فیبر فراوانش برای رودۀ کم کار بسیار مفید و کاراست. پتاسیم موجب تسهیل رشد ماهیچه ای و  سوخت و مصرف انرژی می شود. موز می‌تواند به کسانی که در تلاش برای ترک سیگارند کمک کند. ویتامین B6 و B12 ، پتاسیم و منیزیم موجود در موز به بدن در رهایی از اثرات کنار گذاشتن نیکوتین کمک می کند. موز حاوی مقدار اندک ویتامین A که این میزان برای حفاظت از چشم ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است. یک موز با اندازه متوسط، حدود ۲ گرم پروتئین همراه با ترکیب مناسب اسید آمینه و حدود ۳ گرم فیبر دارد و تقریباً عاری از چربی و سدیم و بدون کلسترول است.

موز

انرژی زایی 

این میوه یک میان وعده‌ی ایده‌آل محسوب و به طور متوسط ۱۵۰ کالری دارد که از قندهای طبیعی تشکیل شده است. موز خشک شده سرشار از کربوهیدرات است و به دو شکل کربوهیدرات ساده و کربوهیدرات پیچیده موجودند. موز به مدد فیبرهای پکتین و گلوسیدهای دیگر خود، جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. اگر می‌خواهید سر وعده‌ی اصلی پرخوری نکنید قبل از آن یک عدد موز بخورید.

ضد سرطان

موز بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و خطر ابتلا به سرطان های مختلف را به حداقل می رساند. برخی شواهد نشان می دهد مصرف متعادل موز احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می دهد. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ میلادی در سوئد انجام گردید نشان داد زنانی که بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها ۴۰ درصد کاهش می یابد. در میان این میوه ها موز جزو موثرترین آنها معرفی شده است. زنانی که در هفته چهار تا شش عدد موز می خورند خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها به نصف کاهش می یابد. موز به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدان «فنولیک» در پیشگیری از ابتلا به سرطان کلیه بسیار مفید است.

درمان پسوریازیس

بیماری پسوریازیس ضایعات پوستی به رنگ قرمز که توسط پوسته های فلس مانند پوشیده شده و لبه ضایعات به خوبی مشخص میباشد. این ضایعات اغلب به صورت متقارن در هر دو طرف بدن قرار دارند.پوسته‌ها معمولا سفید نقره‌ای هستند ولی در مناطقی از بدن مانند زیربغل یا در مصرف مرتب مرطوب کننده توسط بیمار این پوسته ها وجود ندارد و ضایعات به احتمال زیاد صاف و براق هستند. پسوریازیس معمولا بسیار خفیف است و باعث ضایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر میشود. با این حال، این بیماری میتواند هر منطقه از پوست را درگیر کند. افراد مبتلا به این بیماری می توانند لایه داخلی موز را بر روی قسمت های آسیب دیده مالش دهند، در درمان این بیاری پوستی مفید است و باعث بهبود خواهد شد.

ضد پوکی استخوان

پوکی استخوان از بیماری‌هایی است که می‌توان به ‌سادگی از آن‌ها پیشگیری کرد. به دلیل استفاده از مواد غذایی شور ، معمولاً در بدن همه‌ افراد ، تعادل نامناسبی بین سدیم و پتاسیم بوجود می آید. مازاد سدیم (نمک) وارد شده به بدن باعث افزایش فشارخون و همچنین احتباس آب بدن می‌شود. پتاسیم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای کنترل فشارخون و پوکی استخوان بوده و می‌تواند با اسیدی و دمینرالیزه شدن استخوان‌ها مقابله کند. خوشبختانه موز حدود ۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم به بدن می‌رساند و حدود یک‌ششم نیاز روزانه به این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند.

مناسب برای بیمارهای قلبی

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و B6 موجود در موز همگی برای سلامتی قلب مفید هستند. بر اساس پژوهش های صورت گرفته افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم، مهم ترین تغییر در رژیم غذایی در راستای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است و به وسیله ممانعت از فعالیت رادیکال های آزاد مخرب و همچنین به وسیله پیشگیری از تشکیل لخته خون ، به حفظ سلامتی قلب کمک می کند. موز به دلیل برخورداری از پتاسیم، سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. بیماران قلبی که هر روز آسپرین می خورند بهتر است قبل از آسپرین یک عدد موز مصرف نمایند.

ضد افسردگی

موز سرشار از ویتامین B6 و می‌تواند حدود ۲۵ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین نماید. ویتامین B6 به دلیل اینکه در تولید برخی از ناقل‌های عصبی مانند سروتونین نقش دارد نقش موثری در کنترل سیستم عصبی و خلق‌وخوی افراد دارد. برای افزایش اثرگذاری موز در بهبود افسردگی باید آن را به همراه آب‌ معدنی‌های سرشار از منیزیم و غلات کامل میل ،که حاوی تریپتوفان هستند و به بهبود خلق‌وخوی کمک زیادی می‌کنند.

ضد فشار خون

به دلیل کم بودن مقدار سدیم و زیاد بودن مقدار پتاسیم موز، این میوه برای افراد دارای فشار خون بالا بسیار ایده آل است. یک عدد موز به طور متوسط حاوی ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. بر اساس نتایج پژوهشی که روی ۱۷۰۰۰ نفر انجام گردید میزان بالای پتاسیم در بدن ، به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. پتاسیم موز به طرق مختلف به کاهش فشار خون کمک می کند. به این ترتیب که سبب تحریک بدن برای دفع نمک شده و همچنین سبب شل نمودن و انبساط رگ های خونی می شود و لذا قطر رگ ها زیاد شده و فشار جریان خون کاهش می یابد.

خواص پوست موز

موز به دلیل ارزش غذایی بالا مورد استفاده بسیاری از افراد است، اما ممکن است شگفت زده شوید حتی پوست موز هم دارای خاصیت دارویی است.می باشد. پوست موز دارای خاصیت آنتی بیوتیکی وضدقارچی بوده و دارای مقدار زیادی فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است. سفید کردن دندان با پوست موز، از جمله راه های ساده و طبیعی مراقبت از دندان ها به شمار آمده و مواد معدنی موجود در پوست موز مانند پتاسیم، منیزیم و منگنز توسط دندان ها جذب شده و باعث سفید شدن دندان می گردند.

خواص شیرموز

مصرف شیر با آب میوه های طبیعی و یا بعضی از انواع میوه ها مثل موز و یا همراه با عسل و خرما تاثیری در کاهش جذب کلسیم شیر ندارد اما افراد باید توجه داشته باشند زمانی که می‌خواهند شیر را به همراه عسل میل کنند، موم عسل را جدا کنند چرا که موم عسل به دلیل اینکه جذب بدن فرد نمی‌شود، می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد. از طرفی شیرموزهایی که تنها با افزودن شکر و اسانس تهیه شده باشند نه تنها مفید نیستند بلکه برای سلامتی مضر بوده و موجب بروز عوارضی مثل چاقی و دیابت می شوند.

برخی از افراد گمان می‌کنند مصرف موز با شیر موجب بروز چاقی می‌شود اما باید گفت موز میوه‌ای است که چربی بسیار ناچیزی داشته و یک موز با اندازه متوسط، حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد و دارای  ۲۲ تا ۲۵ گرم کربوهیدارت است  و کالری تولیدی ناشی از مصرف این میوه، در اثر فعالیت بدنی و تحرک معمول، در مدت زمان کوتاهی سوخته و تبدیل به انرژی مصرفی می‌شود و باید گفت موز میوه‌ای است که ضمن انرژی‌زایی خوبی که دارد موجب بروز چاقی در فرد نمی‌شود.

بررسی های اخیر محققان نشان می دهد نوشیدن شیر موز می تواند علاوه بر تامین انرژی اشتها را سرکوب کند و پروتئین موجود در شیر و موز مانع از افزایش اشتها می شوند. دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی داوطلبان زیادی دریافتند آن دسته از داوطلبانی که در رزیم غذایی آن ها لبنیاتی همچون شیر و میوه های مغذی و انرژی زا مانند موز و انبه وجود دارد روند عضله سازی در بدنشان بیشتر است و تجمع توده های چربی در بدن آن ها نسبت به سایرین کمتر است. رژیم شیر و موز برای افرادی که اضافه وزن دارند و می خواهند سموم بدن خود را دفع کنند می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید