درختان میوه روش کاشت سلامت

خواص و کاشت میوه پاپایا

مشخصات

نام ها پاپایا ، انبه هندی ، خربزه درختی
نام لاتین

 Papaya

خانواده

 Caricaceae

گونه

Species

نام علمی

Carica papaya

خواص و کاشت میوه پاپایا

گیاهشناسی :

پاپایا گیاهی است علفی، همیشه سبز، دو لپه که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می کند. این گیاه چند ساله ، ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست. پاپایا در بسیاری از کشورهای جهان افریقای،امریکایی و بعضی کشورهای آسیایی مثل هند،مالزی، سیلان، ایران و … تولید می شود. این میوه گرمسیری بسیار مقوی است درون آن تو خالی و دانه های گرد سیاه دارد. ازنظر شکل،رنگ تقریباً شبیه کدوی حلوایی است.

نیاز محیطی :

پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، مقدار زیادی نور خورشید، مقدار زیادی آب، و به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد.

خاک مورد نیاز :

خاک های لومی شنی برای کاشت پاپایا مناسب هستند. PH مناسب برای رشد پاپایا ۶/۵ تا ۷ می باشد. درخت پاپایا به یک خاک بسیار خوب و غنی از مواد آلی و مواد مغذی نیاز دارد. اگر خاک مزرعه شما خوب نیست می توانید یک چاله نیم متری حفر کنید و آن را با مخلوط خاک و کمپوست خوب، پر کنید. در واقع حداقل دو یا سه چنین بستر کشتی در نقاط مختلف درست کنید.

آبیاری :

پاپایا به آبیاری زیادی نیاز دارند. اما متاسفانه پاپایا بسیار مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه است، به خصوص در آب و هوای سرد. آب دهی بیش از حد شایع ترین مشکل در پرورش پاپایا می باشد. پوسیدگی ریشه به درجه حرارت هوا و سلامت و قدرت کلی گیاه بستگی دارد. شما باید مواظب باشید در آب و هوای سرد بیش از حد آبیاری انجام ندهید. آبیاری ۷ تا ۱۰ روز یک بار کافی است.

کوددهی :

پاپایا به مواد غذایی زیادی نیاز دارد. این گیاه به نیتروژن علاقه زیادی دارد. به طور منظم به گیاه پاپایا مواد مغذی بدهید. برای تغذیه گیاه می توانید از یک کود کامل مثل کود مرغ استفاده کنید. کودهای قوی یا تازه نسبتا خوب هستند. شما همچنین باید از کمپوست نیز برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

تکثیر :

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر می باشد .بذرها را در فواصل یک تا سه متر از هم بکارید. در هر نقطه دو بذر قرار دهید و آن ها را با لایه نازکی کمپوست بپوشانید و سپس به آن مالچ اضافه کنید. بذرها معمولا ۲ یا ۳ هفته بعد جوانه می زند. بعد از این که جوانه ها کمی بزرگ تر شدند متوجه خواهید شد کدام یک قوی تر است و جوانه ی ضعیف تر را حذف کنید. آن ها را زمانی که کوچک هستند از زمین خارج کنید و یا اگر بزرگ شده اند آن ها را از زمین قطع کنید و بهترین گیاه را نگه دارید.در این مرحله شما باید نیمی از گیاهان کاشته شده را حفظ کنید. گیاه پاپایا می تواند دارای خصوصیات جنس نر یا جنس ماده باشد، درخت هایی که میوه نمی دهند دارای خصوصیات جنس نر هستند.

خواص :

مهم‌ترین خاصیت این گیاه وجود ماده‌ای به نام «پاپائین» در شیره تنه درخت و همچنین میوه كال آن است. پاپائین ماده‌ای شبیه «پپسین» است؛ پپسین آنزیمی است كه از معده انسان برای هضم پروتئین‌ها ترشح می‌شود. شیره پاپایا همچنین ، ضددرد، ضدعفونی كننده، پائین آورنده فشار خون و آرام‌بخش است.از پاپایا برای جلوگیری و بند آوردن خون رحم استفاده میشود و ریشه و تخم آن ضد کرم است .آنتي اکسيدان هاي موجود در خربزه ي درختي مانع از اکسيداسيون کلسترول مي شود. وقتي کلسترول اکسيد مي شود پلاک هايي در ديواره رگ هاي خوني تشکيل مي شود که حمله يا سکته  قلبي را سبب مي شود.هم چنين، فيبر به عنوان عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است. فيبر موجود در خربزه درختي؛ ماده اي موسوم به هموسيستئين را به نوعي اسيد آمينه ي بي ضرر براي بدن تبديل مي کند که بدن قادر به فرآوري آن است. اما بدون شکستن، هموسيستئين نهايتاً مي تواند به ديواره رگ هاي خوني آسيب بزند و باعث حمله يا سکته قلبي مي شود.پاپايين و کيمو پاپايين ، آنزيم هاي هضم کننده ي پروتئين يافت شده در خربزه درختي در کم کردن التهاب و بهبود سوختگي ها موثر هستند. پاپايين پروتئين غيرفعال در پوست را تجزيه مي کند و بافت هاي مرده را از سوختگي بر مي دارد .پسوريازيس را درمان مي کند، زگيل را از بين مي برد، عفونت هاي قارچي روي پوست را از بين مي برد و التهاب ناشي از سرماخوردگي را کم مي کند.به علاوه ويتامين هايC  و E و بتاکاروتن در درمان التهابات مفيد هستند و بنابراين براي درمان آسم، استئوآرتريت و آرتريت روماتوئيد و بسياري از بيماري هاي التهابي ديگر به کار مي روند.

مواد موجود در گیاه پاپایا :

مواد موجود در ۱۰۰ گرم پاپایا
ویتامینC ۱۸۷٫۸۷ میلی گرم
فولات ۱۱۵٫۵۲ میکروگرم
پتاسیم ۷۸۱٫۲۸ میلی گرم
فیبر ۵٫۴۷ گرم
ویتامین A  ۸۶۳٫۳۶ واحد
ویتامین E     ۳٫۴۰ میلی گرم
ویتامین K ۷٫۹۰ میکروگرم

از دیگر فواید پاپایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-حفاظت از کم‌سویی چشم(ARMD)

۲-حفاظت در مقابل آرتروز(ورم مفاصل)

۳-تقویت سلامتی ریه

۴-حفاظت در مقابل بیماریهای قلبی

۵-تقویت دستگاه گوارش

۶-تاثیرات ضد التهابی

۷-حفاظت از سیستم ایمنی

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید