باغ و باغچه تکنیک های باغداری

راهنمای خرید بذر خوب

همانطور كه دانش مردم در رابطه با محيط اطرافشان و مزاياي استفاده از مواد غذايي خانگي بيشتر ميشود ، تمايل آنها به داشتن باغ يا باغچه مخصوص خودشان نيز بيشتر مي گردد.

در ميان تهيه تمامي لوازم و مواد مورد نياز براي احداث يك باغچه ، چگونگي انتخاب و خريداري بذر مهمترين و شايد گمراه كننده ترين بخش محسوب گردد .

مكان هاي زيادي هستند كه اقدام به فروش بذر مي كنند. از مغازه هاي خدمات کشاورزی و خوار و بار فروشي گرفته تا فروشگاه ها يا شركت هاي عرضه كننده بذر . اما براي تهيه يك بذر باید تز کیفیت جوانه زني آن اطمينان داشته باشيد . برای دانستن اطلاعات كافي و راهنمای خرید بذر خوب با ما همراه باشید.

ممكن است باغبان هاي تازه كار توسط تعداد زيادي از بذور موجود در بازار گمراه شوند و در درك تفاوت هاي موجود بين آن ها با سردرگمي همراه شوند .

 

انواع بذرهای موجود در بازا

بذور هيبريدي يا دورگه

اينها بذرهايي هستند كه جهت تجلي برخي صفات مطلوب از پيوند دو گياه كاملا متفاوت به وجود آمده اند .

اين بذرها ممكن است گياهاني توليد كنند كه نسبت به بيماري هاي بيشتري مقاوم باشه ، ميوه هاي درشت تري توليد كنند و نحوه برداشت راحت تري داشته باشند .

اشکال این نوع بذور اين است که بسیاری از ژن های خاص را از دست داده و ممكن است برخي ویژگی های منحصر به فرد مانند طعم، بو و بافت در گیاهان و میوه هاي حاصل از دانه های هیبریدي موجود نباشد.

بذور جمع آوري شده از گياهان هيبريدي براي كشت سال بعد مناسب نبوده و ممكن است همان گياه اوليه را توليد نكنند .

بذر هايي كه از لحاظ ژنتیکی توسط انسان تغيري در آنها ايجاد نشده است

اين بذرها نسبت به بذرهاي هيبريدي داراي طعم و بوي مشخص هستند . بذرهاي توليد شده توسط اين گياهان همان گياهي را توليد ميكنند كه از آن برداشت شده اند . اگرچه اين نوع بذور برخي ويژگي هاي زراعي كه بذرهاي هيبريدي داراهستند را ندارد اما اين ويژگي ها آنقدر هم مورد نياز و مطلوب يك باغبان ساده نيستند .

بذور ارگانيك

اين بذور از گياهان والدي توليد شده اند كه در طول رشدشان هيچگونه آفت كشي استفاده نشده و به صورت ارگانيك پرورش يافته اند . اين ها ممكن است به صورت هيبريد يا طبيعي باشند .

 

چند نکته دیگر

تصميم بگيريد كه چه نوع بذري در باغچه خود بكاريد و سپس ليستي از آنها تهيه كنيد . آنهايي را كه منبعي براي خريدشان پيدا كرده ايد علامت گذاري كنيد كه دوبار سفارش ندهيد .
۳- خريد را از يك شركت معتبر و متخصص بذر انجام دهيد . بسیاری از شرکت های توليدكننده يا توزيع كننده بذر سالهاست كه در اين زمينه فعال اند و افتخار تولید بذور با کیفیت بالا و نرخ جوانه زني خوب و توليد گیاهان سالم را دارند .
دقت كنيد كه يك شركت چندسال سابقه فعاليت در اين زمينه دارد و آيا مشتريانش شكايتي از خدماتشان داشته اند يا خير.

 

منبع: wikihow
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید