تکنیک های باغداری

روش هرس درخت سیب

هرس به معنای قطع ، حذف شاخه های غیر ضروری و زاید درختان میوه است که در درختان میوه معمولا این شاخه ها بعنوان شاخه های بدون بار شناخته می شوند و با جذب مواد غذایی از خاک و نور آفتاب جلوی رشد بهتر شاخه های بارده را می گیرند و یا باعث می گردند تا محصول نهایی درختان دارای کیفیت مطلوب و مورد نظر نباشد . هرس باعث میشه که شاخه های زاید و اضافی موجود در درختان حذف شده و درخت بیشتر و بهتر در معرض تابش نور آفتاب قرار گرفته و مواد غذایی بیشتری از خاک جذب شاخه های سالم و اصلی بشه و میوه هایی که بعمل می آیند از لحاظ ظاهری خوش رنگ و درشت تر و حتی طعم بهتری خواهند داشت . انجام هرس باید بصورت صحیح و پس از مشاهده آموزشهای تکنیکی انجام شود . هرس شامل هرس فرم دهی ، هرس بار دهی و هرس جوان سازی درخت می باشد .

روش هرس درخت سیب

روش هرس درخت سیب

اصول كلي در هرس درختان سيب اين است كه اگر شاخه جواني چند سال عمر كرده و بار داده باشد آن شاخه پير شده و بايد حذف گردد و بايد شاخه جوان ديگري جايگزين آن گردد. برای هرس درختان سیب ، نهال ها درسال اول باید بعد از کاشت با قیچی باغبانی تیز سر برداری شوند. قبل از برش مطمئن شوید در پایین محل برش حداقل چهار جوانه وجود داشته باشد وگرنه محل برش را بالای جوانه چهارم انتخاب نمائید.

در سال دوم زمان هرس در فصل خواب درخت(زمستان)می باشد. بخش های صورتی رنگ رشد سال قبل را نشان میدهند. این قسمتها نبایستی هرس شوند. شاخساره با رنگ سیاه را تا یک سوم آن(محل های علامت گذاشته)قطع نمایید. برش درست در بالای جوانه ای باشد که بطرف بیرون میباشد.این جوانه در بهار تولید یک شاخه جانبی مینماید.

در سال سوم زمان هرس فصل استراحت گیاه می باشد.روش هرس شبیه سال دوم می باشد.بخش های صورتی رنگ نبایستی هرس شوند و بخش سیاه رنگ تا یک سوم آن باید هرس شود .

در سال چهارم روش هرس مشابه سال سوم می باشد.بخش صورتی نبایستی هرس شوند مگر اینکه آلوده به بیماری باشند . بخش های سیاه رنگ باید تا یک سوم آن هر شوند .

در سال پنجم درختان به باردهی میرسند و شکل اصلی درخت تشکیل میشود . بخاطر داشته باشید میوه ها بطور انتهایی یا جانبی در روی سیخک های یک تا سه ساله یابر روی شاخه هایی که در سال قل تولید شده اند، بوجود می آید . پس از تشکیل فرم درخت وشروع باردهی میزان هرس به حداقل کاهش می یابد و هرس محدود به حذف شاخه های آلوده به بیماری ، آفت زده ، شاخه های ضعیف ، خشک ، پاجوش و شاخه های مزاحم و پیر میگردد . در صورتی که عملیات هرس بدرستی انجام نشود می تواند در آینده باعث ایجاد آسیبهایی برای درخت شود .درخت سيب اگر هر سال هرس نشود شاخه هاي جوان بارده اوليه زود پير مي شوند و ميوه هاي آنها نيز ريز و نامرغوب خواهند شد لذا با هرس صحيح و رساندن نور كافي به داخل تاج درخت همواره شاخه هاي جوان قوي و پر بار و ميوه با رنگ پذيري مطلوب حاصل خواهد شد و از اين طريق از پيري زود رس درخت نيز جلو گيري مي گردد. درختان سيب را مي توان بر حسب چگونگي شكل تاج به فرم هاي مختلف گرد، جامی و پهن پرورش داد.

روش هرس درختان

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید