روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت باقلا

روش کاشت باقلا

مشخصات

نام فارسی باقلا
نام لاتین

Broad Bean

نام علمی

Vicia Faba

خانواده

Leguminosae

گیاهشناسی :

باقلا گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر می‌رسد.برگهای آن متناوب و مرکب که دارای برگچه‌هایی تخم مرغ شکل می‌باشد. گلهای باقلا درشت و سفید که دارای لکه‌هایی به رنگ سیاه و یا بنفش است. میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک به طول تقریبا ۱۲ سانتیمتر و در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد. دانه های باقلا در غلافی گوشتی قرار دارند و در انواع مختلف به رنگ و اندازه های متفاوت دیده می شوند.

دمای مورد نیاز :

باقلا محصول فصل خنک است و قادر است دمایی تا ۴-  درجه سانتی گراد را تحمل کند ولی بیش از این دما بوته آن خشک شده و از بین می رود. دمای لازم برای سبز شدن بذر باقلا ۳/۵ تا ۹ درجه سانتی گراد است. بنابراین در مناطقی با زمستان معتدل، این گیاه را در پاییز کاشته و در بهار محصول آن را برداشت می نماییم و در مناطقی با زمستان خیلی سرد در بهار کشت می شود.باقلا نسبت به خشکی هوا خیلی حساس است مخصوصا در مرحله گل دهی. گرمای زیاد ، خشکی هوا و تابش خورشید اثرات نامطلوبی روی مقدار محصول باقلا خواهد داشت. حساس ترین مرحله برای باقلا ۲۰ روز قبل از گل دادن آن می باشد که در مقابل هوای سرد و بارانی و نور کم فوق العاده حساس می باشند.

آبیاری :

باقلا به علت داشتن دوره نمو طولانی و دارا بودن شاخ و برگ زیاد احتیاج زیادی به آب دارد. زیرا در موقع خشکی خاک رشد ریشه های فرعی کم شده و گیاه خیلی زود پژمرده می شود و بنابراین رطوبت کافی زمین از شرایط اولیه کشت موفقیت آمیز این گیاه است به همین دلیل کاشت این گیاه در زمین های مرطوب به خصوص خاک های رسی و هوموسی که رطوبت را در خود نگه می دارند نتیجه خوبی می دهد.حتی المقدور بایستی به طور دائم زمین کشت باقلا مرطوب باشد و پس از به گل نشستن و تشکیل غلاف مقدار آبیاری را کمتر میکنند در مواردیکه هوا بسیار خشک باشد تعداد آبیاری بیشتر خواهد بود .در طول مدت رشد ۲ مرتبه خاک بین ردیفها را سیخک زده و علفهای هرز را وجین میکنند و پای بوته ها را خاک می دهند

کاشت :

باقلا را به دو صورت می توان کاشت:

۱ – کاشت مستقیم بذر در زمین

۲ – کاشت به صورت نشا برای زودرس کردن
معمولا قبل از کاشت بذرها را باید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب ولرم می خیسانند تا زودتر سبز شوند. قبل از کاشت باقلا باید زمین را در سال قبل شخم زده و ۲۰ تا ۳۰ تن کود دامی و ۸۰ کیلوگرم کود ازت و  ۸۰ کیلوگرم کود فسفر در هکتار به زمین اضافه می کنند. کود ازت را در دو زمان به خاک اضافه می کنند، یک بار هنگام آماده کردن زمین و یک بار در مرحله رشد و نمو به محصول داده می شود. باقلا در اواخر زمستان به روش ردیفی در زمین کاشته می شود که در این روش فاصله بین ردیف ها را ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و فواصل بین بوته ها را ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند. در کاشت باقلا قبل از کاشت بذر، زمین را آبیاری کرده و بعد بذر را می کارند. تا زمانی که باقلا سبز نشده زمین را نباید آبیاری کرد زیرا در این صورت دانه ها در زمین پوسیده یا آن که در اثر سفت شدن خاک خروج بوته ها غیر ممکن می شود.
برداشت باقلا :
برداشت باقلا به دو صورت است: یکی در حالت سبز بودن یعنی زمانی که باقلا در غلاف کاملا رشد کرده است . در این صورت قبل از خشک شدن غلاف باید آن را برداشت کرد. در حالت دوم برای تهیه دانه خشک باقلا، پس از خشک شدن غلاف روی بوته ها، تمام بوته ها را کنده و در محلی خرمن می کنند.
نحوه بذرگیری :
از بذرهای درشت و سالم پس از رسیدن بر حسب نیاز مقداری را جمع آوری نموده و از غلافها خارج می سازند و در محل خشک و مناسبی در ظروف مناسب نگهداری می کنند .

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید