روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت جعفری

روش کاشت جعفری

نام فارسی جعفری
نام علمی Petroselinum crispum Mill.
خانواده Umblifereae
گیاهشناسی

جعفری سبزی خوش طعم و بسیار معطری می باشد که برای کاشت در باغچه های کوچک، کناره ها و گلدانها مناسب می باشد. شما میتوانید در خانه و آپارتمان خود نیز این سبزی را پرورش دهید.

جعفری گیاهی دو ساله است که به صورت سالیانه رشد می کند. یک نقطۀ آفتابگیر و یا نیمه سایه را برای کاشت این گیاه انتخاب کنید. خاک آن باید آب را به خوبی رد کند. برای تقویت خاک، به آن کود آمادۀ گیاهی و یا کود های کامل خارجی اضافه کنید. در آخر زمستان، زمانی که سرمای هوا کاهش یافت و احتمال یخ زدگی از بین رفت و زمانی که دمای خاک به ۲۵ درجۀ سانتیگراد رسید، بذر را بپاشید. بذرها را با فاصلۀ ۸ تا ۱۰ سانتیمتر از هم و در عمق نیم سانتیمتری قرار دهید. می توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید. پس از کاشت، آنها را آبیاری کنید. زمانی که ارتفاع گیاه به ۱۰ سانتیمتر رسید، فاصلۀ آنها را به ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر برسانید. می توانید برای حفظ رطوبت خاک، از کود در پای آن استفاده کنید.

نکته: در طول زمان سبز شدن بذر جعفری همیشه باید سطح خاک نم داشته باشد.بهتر است ۲ الی ۳ روز بذر جعفری را در یک پارچه یا دستمال نخی خیس نگهداری کنیم.

شرایط آب و هوایی:

جعفری در مقابل خشکی حساس ولی در مقابل سرما بسیار مقاوم است. کشت این گیاه در هر نوع آب و هوایی امکانپذیر است ولی در آب و هوای خنک بهتر نتیجه می دهد. جعفری یک گیاه سایه دوست می باشد.

خاک و کود:

زمین مورد نظر باید نرم و دارای مواد غذایی مناسب باشد. زمین های نیمه سنگین با هوموس کافی، لومی و شن لومی بهترین زمین های کشت این گیاه اند. به خاطر اینکه قسمت رویشی (برگ ها) این گیاه مورد استفاده است کود ازته بیشتر مورد نیاز است. استفاده از کودهای آلی همانند ورمی کمپوست که به تدریج نیتروژن را در اختیار گیاه قرار می دهد موجب تجمع کمتر نیتروژن در گیاه می شود. pHمناسب این گیاه ۶ تا ۷ است.

 

برای خرید بذر جعفریکلیک کنید

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید