روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت خربزه

 

نام خربزه
نام لاتین Muskmelon
نام علمی Cucumis melo
تیره Cucurbitaceae
زمان کاشت  اواسط بهار تا اوایل تابستان
مقدار بذر مصرفی  ۴-۲ کیلو در هکتار

 

گیاه شناسی:

گیاهی است یکساله و علفی . این گیاه دارای ساقه طویل و خزنده و برگهای درشت آن بصورت متناوب در طول ساقه میروید.  از محور برگها گلهای نر و ماده بوجود می آید. و تعداد گلهای نر همیشه بیشتر از گلهای ماده است .

نیاز های اکولوژی:
دما :

بهترین نتیجه را در آب و هوای گرم و خشک میدهد. در این شرایط بهترین عملکرد را داراست و طعم آن شیرین تر و مطبوع تر خواهد بود .

خاک :

در انواع خاک ها ( رسی شنی و لومی ) بعمل می آید  ولی در خاک های خیلی اسیدی رشد نمی کند . pH 6-6.7 را می پسندد.

نور :

نیاز به نور فراوان دارد .

آبیاری :

در نواحی خشک و نیمه خشک خربزه و طالبی را بایستی آبیاری نمود آبیاری در نواحی مرطوب نیز لازم است .

کود :

۸۰-۱۰۰ کیلو در هکتار ازت خالص ، ۶۰-۸۰ کیلو فسفر خالص  و ۱۰۰-۱۵۰ کیلو گرم پتاس خالص نیازمی باشد .

روش کاشت :

به دو صورت آبي و ديم كشت مي شود. در كشت آبي به دو روش كشت قديمي و كشت جديد كشت و كار مي شود. در گذشته عمق جوي cm50 و عرض آن cm70-60 و فاصله مركزي جوي با جوي بعدي حدود ۴ متر بوده است. عمق كاشت بذر cm 5-3 مي باشد. فاصله روي رديف ۵-۳ متر و فاصله بين بوته ها cm70-50 معمولا در هر دو طرف جوي كشت مي شود.

امروزه جوي هايي با عمق  cm25 و عرض cm20 با فواصل m2 ايجاد مي كنند و سپس دربالاي محل داغ آب كشت انجام مي شود. اين روش داراي تراكم بيشتري است. پس شيوع آفات و بيماريها نيز بيشتر است. چون جزء سبزي هاي غير نشايی است امروزه آنها را در گلدان هاي كاغذي حدود ۲ ماه قبل از مناسب شدن فصل كاشت درگلخانه كشت و پس از مناسب شدن شرايط به محل اصلي انتقال مي دهند. حساس به تكان خوردن ريشه است.

روش کاشت در باغچه:

بعد از تهیه بذر مرغوب ، بذرها را به مدت ۲ ساعت در یک ظرف بخیسانید و به مدت ۴۸ ساعت در یک پارچه نمدار نگه دارید تا بذر ها سبز شوند. بعد از سبز شدن بذر ها را به در سینی های نشاء کشت کنید. بعد از ۳ الی ۵ سانتی شدن ، نشاء رو به زمین اصلی منتقل کنید.

 

روش کاشت خربزه

 چند نكته در مرحله داشت محصول بايد رعايت كرد.

 ۱- آبياري: نوسانات آبياري اگر چه باعث كاهش رشد مي شوند، مي تواند باعث ترك خوردگي ميوه ها نيز شوند. آبياري بيش از حد باعث كاهش قند مي شود. در كشت هايي كه فاصله رديف ها زياد است و خاك نيمه سنگين، هر ۱۲-۱۰ روز يكبار آبياري صورت مي گيرد. در خاك هاي سبك هر ۸-۶ روز يكبار آبياري صورت مي گيرد.

 

۲- تنك كردن در كشت هاي قديمي كه كشت به صورت كپه اي انجام شده در مرحله ۲ يا ۳ برگي يك بوته نگهداري شده و بقيه حذف مي شوند.

 

۳- هرس: يكي از معايب كشت خربزه هزينه بالايي هرس آن است به اين صورت كه وقتي بوته رشد كرد و توليد دو ساقه فرعی كرد اين هرس انجام مي شود و بعد از ساقه های فرعی ساقه اصلی حذف می شود و تا برگ هفتم هر ساقه فرعی، ساقه هاي فرعي ثانويه كه روي ساقه هاي فرعي تشكيل شده حذف مي شوند.

 

۴- تراش خربزه در اين عمليات تمام ساقه هاي فرعي ثانويه، تمام گلهاي نر و ماده و تمام ميوه هاي تشكيل شده قبل از برگ هفتم را حذف مي كنند. گلها و ميوه هاي بعدي پس از اين ميوه را حذف مي كنيم و معمولا روي هر بوته ۲ ميوه نگه داي مي شود. حذف نهايي گلها و ميوه ها در مرحله اي كه ميوه قابل نگه داري به ۲تا ۳ سانتيمتر رسید انجام مي شود. در صورتي كه عمليات هرس و تراش صورت نگيرد ۲۰-۱۰ ميوه ممكن است روي يك بوته تشكيل شود.

 

حذف گل ها و انتخاب گل هفتم در ساقه هاي فرعي که همزمان با اين كار ميوه هايي كه قرار است نگه داري شدند براي جلوگيري از حمله مگس خربزه با خاك پوشش داده مي شوند. براي اين كار ميوه اي كه هنوز سالم است برگ ها را دور آن پيچيده و زير خاك قرار مي دهند. خاك دهي را تا مرحله اي انجام مي دهند كه پوست ميوه ضخيم شده و خطوط روي ميوه ظاهر شود. البته در كشت هاي جديد مبارزه با سموم شيميايي صورت مي گيرد.

آفات :

از مهمترین آفات خربزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شته ها: که روی بیشتر گیاهان زندگی می کنند. به این صورت که روی برگ ها و ساقه گیاهان جمع شده و در نتیجه حمله آن ها برگ ها زرد و پیچیده می شوند و با تغذیه از شیره گیاهی باعث پژمرده شدن برگ ها، ضعف بوته ها و از بین رفتن جوانه و بالاخره خشک شدن گیاه می شود.

برای مبارزه با شته ها می توان از برخی سموم استفاده کرد. همچنین حشراتی مثل زنبور و مگس از لارو شته تغذیه می کنند و آن ها را ازبین می برند.

مگس خربزه: لاروهای مگس خربزه از آفات مهم خربزه هستند. این مگس با تخم گذاری خود پوست میوه های کوچک را سوراخ کرده و در قسمت گوشت میوه تخم ریزی می کند . پس از چند روز لاروها بیرون می آیند و با ایجاد تونل هایی از قسمت گوشتی میوه تغذیه و آن را فاسد می کنند. خربزه های آلوده بد بو و غیر قابل مصرف هستند و گوشت میوه سخت و تلخ می شود.

روش مبارزه با مگس خربزه: سم پاشی بوته ها با محلول دو در هزار دیپترکس یا یک در هزار دیازینون در موقع ظهور حشرات نتیجه خوبی می دهد.

 

کانال تلگرام کشتزار

 

 

 

نظر دهید