روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت سیب زمینی

مشخصات
نام سیب زمینی
نام لاتین  Potato
نام علمی Solanum tuberosum
تیره Solanaceae
گیاهشناسی :

این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در کشورهای پرو ، بولیوی و شیلی تعداد زیادی از گونه های وحشی آن یافت می شود . سیب زمینی دارای گونه های فراوانی می باشد اما فقط گونه solanum tubrosum  و تعداد محدود دیگری هستند که تولید غده می کنند و اهمیت زراعی دارند.

ازدیاد :

ازدیاد سیب زمینی بوسیلهیذر و یا غالبا رویشی و بوسیله غده صورت می گیرد. تنها روش معمول و عملی ازدیاد سیب زمینی همان طریقه رویشی یا کاشت غده سیب زمینی است. گیاه بوجود آمده از بذر دارای یک ریشه عمودی با تعداد زیادی ریشه فرعی است و تعداد ساقه هایی که اغلب منشعب می شند درهمه بوته ها یکسان نبوده و نوسان زیادی دارد ولی گیاه بوجود آمده از غده دارای ریشه های افشان یکنواخت می باشد که اغلب از بن ساقه و همچنین از استولن ها خارج می شوند.

خاک مورد نیاز :

بهترین نوع خاک برای کاشت سیب زمینی زمینهای هوموسی نرم و حاصلخیز ، از جنس رسی شنی تا شنی رسی است . تولید سیب زمینی در خاکهای سنگین موجب اشکال در رشد ، برداشت محصول می گردد بنابراین خاکهای عمیق و بارور ، با بافت متوسط و ساختمان عالی ، زهکش خوب و PH  ۵٫۵ تا ۶ برای کاشت سیب زمینی بسیار مناسب است . ضمنا سیب زمینی به خشکی و شوری خاک حساس است.

کود :

جهت تولید ۳۰ تن غده به ۱۵۰ کیلوگرم ازت ، ۶۰ کیلو گرم فسفر ، ۲۴۰کیلوگرم پتاس ، ۳۰ کیلوگرم منیزیم ، ۳۵ کیلوگرم منگنز ، ۵۰ کیلو گرم کلسیم و ۵۰ گرم مس احتیاج دارد.

دمای مناسب :

غده سیب زمینی پس از پایان دوره خواب فقط در شرایط مناسب یعنی در دمای ۸ تا ۱۰ سانتی گراد خاک جوانه زده و سبز می شود .

زمان کاشت :

 در ایران کشت سیب زمینی در مناطق جنوبی از اواسط بهمن ماه تا اواخر اسفند ماه و در مناطق معتدل شمالی مانند : اطراف شهرستان قزوین ، کرج ، دماوند ، منطقه آذربایجان ، و شمال خراسان از اوایل فروردین ماه پس ازسپری شدن خطر سرمای بهاره شروع و تا اواخر فروردین ماه انجام خواهد گرفت .

روش کاشت :

غده های آماده شده برای کاشت را به فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از یکدیگر روی ردیف هایی که فاصله آنها از یکدیگر ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد زیر خاک می کنند . ( سیب هائی را که به چند قسمت تقسیم کرده اند قبل از کاشت بایستی در محلی سایه روی زمین پهن کرد تا قسمت بریده شده از یک لایه پوشش حفاظتی پوشیده شود و یا آن که وسیله خاکسترو خاکه زغال آن قسمت ها را پوشش داد ) پس از کاشت و زمانی که جوانه ها از خاک خارج شدند و شروع به رشد نمودند پای بوته ها را خاک می دهند که موجب ازدیاد محصول گردد . قبل از کاشت این گیاه ، زمین را آبیاری می کنند و زمانی که زمین خیس شد و اصطلاحا گاورو گردید ، سیب زمینی ها را می کارند و نوبت دوم آبیاری به دو هفته بعد موکول می گردد .

آبیاری :

 بطور کلی مزرعه سیب زمینی را تا زمان گل دادن بوته ها هفته ای یک نوبت آبیاری می کنند و پس از به گل نشستن گیاه آبیاری را کم می کنند .

زمان برداشت :

بایستی پس از آن که کاملا برگ ها خشک شدند و ساقه ها زرد گردیدند انجام عمل برداشت سیب زمینی گیرد.

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار “ اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

 

 

نظر دهید