درختان میوه

روش کاشت فیسالیس

فیسالیس از گیاهان بومی مناطق معتدل است. گیاهی از مناطق گرم و نیمه استوایی. تقریبا شبیه گوجه فرنگی می باشد. فیسالیس دارای میوه ای نارنجی رنگ است که در اندازه و شکل و ساختار مشابه یک گوجه فرنگی کوچک است. میوه فیسالیس در کیسه های کاغذی شکل پوشیده می شود که این کیسه میوه را از آفات حفظ می کند. میوه فیسالیس در بافت، شبیه گوجه فرنگی است و عطر و طعم آن مخلوطی از آناناس و میوه های ترش مثل توت فرنگی می باشد. فیسالیس را می توان به صورت خام استفاده کرد و همچنین می توان آن را در دسر و مربا و ژله هم به کار برد. فیسالیس را می توان مانند انجیر، زردآلو و انگور خشک کرد.

میوه فیسالیس

روش کاشت فیسالیس

روش کاشت از طریق بذر است.

زمان کاشت از اواسط بهمن تا اواسط خرداد.

بذر را در سینی نشا بکارید و بعد از یکماه به زمین اصلی انتقال دهید. همچنین در تمامی فصول سال در گلخانه میتوان اقدام به کشت نمود.

بعد از کاشت جوانه زنی به سرعت انجام میگیره.

خاک

خاک سبک بدون کود مناسب است. ترکیب: پیت ماس + کوکوپیت و خاک باغچه مناسب است.

فیسالیس در خاک های شنی که تقریبا غنی هستند به خوبی رشد می کند. اگر خاک خیلی غنی باشد باعث تشویق تولید برگ و کاهش باردهی می شود. حتی دادن کود متوسط، باعث رشد رویشی بیش از حد و کاهش گل دهی می شود. بازده بالا با کود کم و یا بدون کود به دست آمده است.

نور و دما

گیاه معمولا به طور طبیعی پر پشت است، اما می توان نوک شاخه های در حال رشد که کمتر از ۳۰ سانتی متر هستند را هرس کرد، این کار باعث تشویق به رشد می شود. در مناطقی که سرما یک مشکل است، برای بوته باید محافظ فراهم شود.  برای جلوگیری از تاثیر سرما می توان روی بوته پوشش های پلاستیکی قرار داد. همچنین می توان گلدان را به یک جای امن منتقل کرد.

جوانه سبز شده را از وزش باد دور نگه دارید.

مکان آفتابی و پر نور مناسب رشد است.

آبیاری

فیسالیس به آبیاری مداوم نیاز دارد تا بتواند محصول خوبی بدهد. اگر خاک مشکل زهکشی دارد گیاه باید در شیب ملایم کاشته شود. زمانی که میوه ها به بلوغ رسیدند آبیاری را باید قطع کرد. گیاه فیسالیس در طول خشکسالی خفته می شود. در صورت لزوم می توان برای گیاه داربست درست کرد. فیسالیس به هرس خیلی کمی نیاز دارد مگر این که  گیاه روی داربست باشد. برای هرس شاخه های رو به رشد را باید کمی کوتاه کرد.

برداشت میوه

۷۰ تا ۸۰ روز طول می کشد تا میوه به بلوغ برسد. بعد از رسیدن میوه، پوسته شروع به افتادن می کند و میوه به بلوغ ادامه می دهد و رنگ آن از سبز به زرد-طلایی تغییر می کند.

میوه را زمانی می توان برداشت کرد که روی زمین بیفتد. میوه بالغ را می توان چند ماه نگه داری کرد. فیسالیس را فقط به صورت رسیده بخورید، توجه داشته باشید که پوشش این میوه سمی است.

برداشت میوه فیسالیس

 

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

4 نظر

نظر دهید