روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت هویج

هویج گیاهی است دو ساله از خانواده چتریان. فرم وحشی هویج، یک ساله است. ولی نوع مورد کشت هویج که معتقدند از نوع هویج وحشی مشتق شده است، دو ساله می باشد.جایگاه اصلی هویج در اروپا و شمال آفریقا و آسیا می‌باشد و پاره‌ای از انواع آن در آمریکای شمالی و جنوبی یافت می‌شود.

انواع هویج

هویج های سنتی نارنجی هستند که متداولترین آن واریته یا رقم نانتنس (Nantens) است. بهترین رقم مناسب کاشت از لحاظ خصوصیات ظاهری رقم نانتس است.

همچنین هویج ها به رنگهای متنوع شامل سفید ، زرد ، قرمز و بنفش وجود دارند.

ارقام مناسب هویج برای کاشت

Chantenay،  Ball-type،  Danvers،  Nantes،  Imperator

نیاز های اکولوژیک

خاک: خاک عمیق و نرم لیمونی برای کاشت هویج توصیه میشود. از نظر تجارتی هویج را بیشتر در خاکهای لیمونی سبک و یا خاکهای هوموسی سبک می‌کارند. در صورتی که در زمینهای خیلی سنگین و یا در خاکهایی که دارای سنگهای درشت می‌باشند کاشته شود ریشه کج و اغلب دو یا چند شاخه می‌گردد.

 

بهتر است خاک بدون کلوخ باشد. PH مناسب برای کاشت هویج ۵٫۸ تا ۶٫۵ است.

فاصله کاشت:  روش کاشت هویج به دو صورت خطی و یا دستپاش می‌باشد. فاصله خطوط از یکدیگر ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر و فاصله هر بذر از دیگری بطور متوسط ۵ الی ۱۰ سانتیمتر می‌باشد.

مقدار مصرف بذر: مقدار مصرف بذر  ۳ تا ۳٫۵ کیلو در هکتار است

روش کاشت هویج

بذر هویج را در کنار پشته ها می کارند و عمق کاشت بذر ۰/۵ تا ۱ سانتی متر است. بعد از آن که بذرها سبز و بوته ها ۴ برگه شدند تدریجا در ۲ تا ۳ نوبت آن ها را پراکنده کرده و پس از پراکنده کردن باید مزرعه را بلافاصله آبیاری نمود تا ریشه هایی که اطرافشان خالی شده پوشانده شوند.

هویج در دو نوبت بهار و پاییز کشت می شود. زمان کشت بذر هویج در مناطق سردسیر، پس از رفع سرمای بهاره در بهار ، و در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان است.

آماده سازی خاک و زمین: زمینی که برای کشت هویج انتخاب می شود را در ابتدا بایستی شخم عمیق زد و در پاییز به هر هکتار آن ۲۵ تا ۳۰ تن کود حیوانی پوسیده اضافه کرد. سپس در اوایل فروردین زمین را به صورت جوی و پشته آماده نمود.

هویج برای عملکرد خوب ، به مواد غذایی موجود در خاک به میزان۷۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم ازت، فسفر ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم و ۱ تا ۵ کیلوگرم پتاس در هکتار نیاز دارد.

کاشت هویج در حیاط ، ویلا و باغ های خانگی

پس از تهیه بذر مرغوب در بهار و پاییز اقدام به کاشت کنید. از خاک سبک استفاده کنید. بذر را با نقداری خاک و یا شن مخلوط کنید سپس بذرها رو در خاک بپاشید. فاصله ردیفهای کاشت ۴۰ تا ۵۰ سانت و فاصله هر بوته ۴ تا ۶ سانت کافی است. پس از ۵ سانتی شدن ، گیاهانی که ضعیف تر هستند رو از خاک بیرون بکشید (تنک کردن).  مدت جوانه زدن بذرها ۲۰ تا ۲۵ روز است.

برداشت

برای مصرف تازه هویج، هنگامی که قطر اغلب ریشه ها در محل طوقه به ۵/۲ تا ۵/۳ سانتی متر برسد برداشت می کنند که بسته به دمای محیط معمولا مصادف با ۶۵ تا ۸۵ روز یا بیشتر بعد از کاشت است.

انبارداری

بار کردن هویج کاملا شبیه نگاهداری چغندر در فصل زمستان می‌باشد باید دارای حرارت و رطوبت باشد. میزان رطوبت نسبی انبار بین ۹۳ و ۹۸ درصد باشد. ماندن هویج برای مدت طولانی در انبار باعث کم شدن مقدار قند آن می‌شود و از حیث مرغوبی لطمه می‌بیند.

 

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید