روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کاسنی

نام کاسنی
نام لاتین Endive
نام علمی Cichorium intybus
تیره Compositae
زمان کاشت فصل بهار پس از رفع سرمای بهاره
مقدار بذر مصرفی ۲۰-۱۸    کیلوگرم در هکتار
منشا

سطح انتشار این گیاه بسیار وسیع است و در اروپا و آفریقا از مراکش تا شمال اروپا و در آسیا از بلوچستان تا سیبری می‌روید.کاسنی گیاهی است دوساله و از زمان های بسیار قدیم در مصر کاشت می شده است. از جمله سبزی هایی است که از برگ آن استفاده می شود و به عنوان سالاد ، مصرف خوراکی دارد.

نیازهای اکولوژیی:
خاک:

بهترین و مناسب‌ترین زمین برای این گیاه خاکهای لیمونی سبک که دارای مقدار زیادی مواد آلی است می‌باشد. در خاک‌های هوموسی نیز محصول فراوان حاصل می‌شود.

نور:

گیاه کاسنی نیاز کمی به نور خورشید دارد و در زمین های نسبتا مرطوب و کم نور می روید.

دما:

کاسنی محصول آب و هوای خنک و فصل نسبتا سرد است و به سرما و یخ بندان مقاوم است.گرمای شدید نواحی گرمسیر باعث زود بذر دادن آن می‌شود.

آبیاری:

آبیاری گیاه باید بطور منظم انجام گیرد. در سه هفته اول کاشت، حداقل یک بار در روز آبیاری کنید. تعداد دفعات آبیاری را می توان به دوبار در هفته کاهش داد.

کود:

کاسنی برای رشد خود به ۱۲۰-۸۰ کیلوگرم در هکتار ازت، ۸۰کیلوگرم فسفر و ۱۸۰-۱۲۰کیلوگرم در هکتار پتاسیم نیاز دارد.

روش کاشت

تکثیر کاسنی از طریق کاشتن میوه آن صورت می گیرد. میوه کاسنی به مدت ۵ تا ۶ سال قوه نامیه خود را حفظ می کند، و کاشت آن در زمینهای آماده نسبتاً مرطوب و دارای کود حیوانی کافی صورت می گیرد. کاشت دانه در زمین ممکن است با دست یا ماشین های مخصوص به صورت خطی انجام گیرد. پس از پراکنده کردن دانه در زمین با غلتک زدن ملایم روی دانه را با یک قشر نازک خاک می پوشانند.

بذر را می‌توان در خزانه و یا در محل اصلی کاشت. اگر بذر را در خزانه بکارند پس از آنکه نهال دارای چهار برگ شد آن را به محل اصلی منتقل می‌کنند. هر گاه بذر را در محل اصلی بکارند پس از سبز شدن باید بوته‌ها را تنک کرد تا فاصله بین بوته‌ها روی خط ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر باشد.

آفات و بیماریها:

از مهمترین آفات گیاه پروانه آلو(Platyptillia Cardnidactyla)، سفیدک حقیقی، شته ها مثل Aphis Faba، شته سبز هلو میتوان نام برد.

نظر دهید