روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کاهو چینی

 

نام کاهو چینی
نام لاتین Chinese cabbage
نام علمی Brassica rapa var. pekinensis
تیره کلم‌سانان (Brassicales)
زمان کاشت اوایل بهار
مقدار بذر مصرفی یک کیلوگرم در هکتار

 

منشا

کاهو چینی از سبزی های بسیار مفیدی است که علاوه بر خواص درمانی، مصرف غذایی نیز دارد و در میان سبزی ها، تاریخی کهن دارد. كاهو چینی گیاهی است یك ساله كه دارای برگ های پهن و دراز و سبز ، با طعم كمی شیرین می باشد.

نیازهای اکولوژی:
خاک:

کاهو چینی را عملا در انواع مختلف خاکها می‌توان کاشت ولی بهترین و مناسب‌ترین زمین برای این محصول خاکهای لیمونی سبک که دارای مقدار زیادی مواد آلی است می‌باشد.

نور:

بطورکلی کاهوی چینی در مجاورت تابش زیاد آفتاب،دمای متوسط و هوای مرطوب بهترین نتیجه را می دهد.

دما:

دمای مناسب برای کاهوی چینی میانگین دمای ۱۰درجه سانتی گراد در روز و ۵ درجه سانتی گراد در شب می باشد.

آبیاری:

هر روز باید آبیاری شود. خاک باید دایم مرطوب باشد.

کود:

به کود فراوانی نیاز دارد. خاک آن بایستی محتوی مواد آلی پوسیده به حد کافی باشد. برای اینکه زمین به اندازه کافی قوی و حاصلخیز باشد باید در اواخر پاییز مقدار ۴۰ تن کود حیوانی پوسیده را در یک هکتار خاک پخش کرده و سپس دوهفته قبل از کاشت مقدار ۵۰۰-۴۰۰ کیلو گرم در هکتار کود ازته را در سراسر مزرعه پخش کرد.

روش کاشت:

برای کاشت بذر از خزانه استفاده می شود. بذرها بعد از ۵-۳ روز سبز می شوند و سپس در مرحله ۴ برگی شدن بوته ها را به زمین اصلی منتقل می کنند.

همچنین بذرها را می توان در خانه به صورت ردیفی یا خطی هم کاشت که در این صورت فاصله خطوط را ۱۰ سانتی متر در نظر می گیرند. کاشت نشاءها در محل اصلی نیز به روش خطی می باشد که فواصل خطوط را ۵۰ سانتی متر و فواصل بوته ها را ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند.

کاشت کاهودر خانه

برای این که بذر آماده کشت گردد لازم است ۵۰ تا ۶۰ عدد بذر را بین دو عدد اسفنج مرطوب و سپس در یک کیسه فریزر قرار دهید و سپس کیسه را در طول روز در طبقه پایین یخچال گذاشته و شب  آن را بیرون آورده و در محیط آشپزخانه قرار دهید. این عمل را تا ۳ هفت ادامه می دهند و به محض آنکه بذر کاهو جوانه زد آن را در محلی که قبلا آماده شده می کارند.

آفات:

مهم ترین آفت این گیاه شته می باشد که از شیره گیاهی آن استفاده می کند و آن را پلاسیده و بدشکل می کند. برای مبارزه با آن از روش های مکانیکی، شیمیایی و زراعی استفاده می کنند.

نظر دهید