روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کلم قمری

نام کلم قمری
نام لاتین KOHLRABI
نام علمی BRASSICA OLERACEA GONGYLODES
تیره   BRASSICACEAE  – کلم ها
زمان کاشت اوایل فروردین ماه تا پایان تیرماه
مقدار بذر مصرفی ۳۰۰ گرم در هكتار
منشا

کلم ها از زمان های بسیار قدیم در سواحل دریای مدیترانه، آسیای صغیر و سواحل غربی اروپا به صورت خودرو می روییدند و هنور هم به صورت خودرو در انگلیس، دانمارک و شمال غربی فرانسه یافت می شود. کلم قمری را به صورت پخته در غذاها مصرف می کنند. این گیاه به نام های کلم سر و کلم چهل روزه نیز شناخته می شود و در ایران نیز زیاد کشت می گردد .

نیازهای اکولوژیکی
خاک:

کلم قمری در تمامی خاک ها به خوبی رشد می کنند ولی انواع زودکشت بهترین رشد را در خاک های لوم شنی یا لوم یا سیلیتی لوم غنی دارند.

دما:

برای کیفیت محصول میانگین ماهیانه ۱۶ درجه سانتی گراد و یا کمی پایین تر نیاز است و گیاه پس از تشکیل گل، از دماهای زیر صفر آسیب می بیند.

نور:

کلم قمری به نور کافی و رطوبت نسبی مناسب احتیاج دارد.

آبیاری:

بذر کلم قمری از زمان کاشت به آبیاری منظمی نیاز دارد، آب زیاد یکباره می‌تواند به گیاه خسارت زیادی بزند. باید دقت نمود که در زمان آبیاری آب بر روی برگ‌های محصول پاشیده نشود زیرا در اینصورت محصول دچار پوسیدگی می‌‌شود. آبیاری پس از یك دوره خشك و طولانی باعث تركیدگی ساقه خوراكی می شود.

کود:

با توجه به كشت های قبل، حدود ١٠٠ كیلو ازت،٨٠ كیلو فسفر و ١٨٠ كیلو پتاس به ازای یك هكتار در نظر می گیرند. كودهای ازته را معمولاً به صورت كود سرك در دو مرحله به زمین می دهند.

روش کاشت:

معمولاً بذر کلم قمری را از اوایل فروردین ماه تا پایان تیرماه بنا به شرایط آب و هوای محل می کارند .انواع زودرس آن را می توان از اوایل بهمن ماه در خزانه كشت نمود. دوره پرورش در خزانه ٦ ـ ٨ هفته است. كاشت و نشاء در زمین اصلی بسته به نوع واریته متفاوت است و معمولاً برای انواع زودرس فواصل ٢٥ ×٣٠ سانتیمتر و برای انواع تابستانه٣٠ ×٣٠سانتیمتر در نظر می گیرند. انواع پاییزه را به فواصل ٣٠ × ٤٠ سانتیمتر كشت می كنند..

اگر نحوه کشت به صورت خطی (ردیفکاری) و منظم باشد برداشت محصول و سایر عملیات کاشت، داشت و برداشت آسان خواهد شد.

آفات:

از آفات مهم کلم قمری شته مومی کلم می باشد. دراین بواسطه ی پوشش مومی روی بدن این آفت ، حشره درمقابل سموم تاحدودی محافظت شده وهمچنین با توجه به قرارگرفتن شته درلابه لای برگهای مرکزی کلم، بکار گیری سموم نفوذی وسیستمیک موثرتر خواهد بود.

نظر دهید