روش کاشت سبزی و صیفی

روش کاشت کلم گل

نام انگلیسی Cauliflower
فصل کاشت بهار تا پاییز
زمان کاشت تا برداشت محصول ۶۵ روز بعد از نشاء برای ارقام زود رس و ۱۰۵ روز برای ارقام دیر رس
مدت زمان جوانه زدن ۵-۷ روز
خاک خاک سبک همراه کود دامی پوسیده با ( ۷=‏ph‏ )‏
نور مورد نیاز گیاه (نور خورشید) متوسط
دمای مورد نیاز گیاه آب و هوای معتدل
آبیاری و رطوبت کمی مرطوب
میزان بذر لازم در هر مترمربع ۳۰۰ گرم در هکتار به صورت خزانه کاری

 

روش کاشت گل کلم

روش کاشت از طریق بذر است. بعد از ۲ الی ۳ ماه بسته به زودرس و یا ذیر رس بودن گونه ای که کاشته ایم ، نشاء کلم رو به زمین اصلی انتقال میدهند.

زمان بذرپاشی در خزانه نسبت به انواع کلم متفاوت است. به عنوان مثال، کلم های زودرس را در دی و بهمن و انواع نیمه زودرس از بهمن تا اواخر اسفند و انواع پاییزه را می توان تا اواخر اردیبهشت نیز خزانه گرفت. کلم های دیررس در اواسط مرداد خزانه گرفته می شود.

دوره پرورش کلم ها در خزانه معمولاً ۷ تا ۸ هفته است. دمای خزانه تا هنگام جوانه زدن بذر بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و سپس بین ۱۴ تا ۱۶ درجه سانتیگراد تغییر می کند. دمای خزانه پس از دو برگه شدن باید حداکثر بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش یابد. محیط خزانه نیز باید همواره نور و تهویه کافی داشته باشد.

 

چند نکته مهم

کلم گل نسبت به آب و سله بستن خاک بسیار حساس است. از این نظر، خاک های سنگین با مواد آلی کافی که ظرفیت آبی خوبی دارند را برای زراعت این گیاه در نظر می گیرند. زمین های آبگیر و یا خشک سبب می گردد که قسمت خوراکی آن، زودتر از موعد مقرر تشکیل شود و به علت عدم جذب مواد غذایی کافی، مجموعه های کوچک و تحلیل رفته تشکیل شود.

برای انواع زودرس، خاک های سبک و یا هوموسی با آب کافی مناسب است. انواع تابستانه و پاییزه را می توان در خاک های باتلاقی و رسی نیز کشت نمود. سطح آب زیرزمینی برای کشت این گیاه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر و پی اچ خاک از ۶ بیشتر است.
آبیاری در مناطق خشک بر روی عملکرد محصول بسیار مؤثر است و کیفیت گیاه را افزایش می دهد.
دلایل بی کیفیت شدن محصول
اختلالات فیزیولوژیکی بسیاری می تواند کیفیت محصول را تا میزان زیادی کاهش دهد. این اختلالات علارتند از:
۱- جدا شدن گل های خوراکی از یکدیگر و یا به وجود آمدن تعدادی برگ در مجموعه ی خوراکی. این دو عارضه زمانی به وقوع می پیوندد که دمای محیط بالا باشد (اواخر تابستان).
۲- زرد شدن و بنفش شدن کلم گل بسته به ارقام مختلف، متفاوت است و به علت عدم پوشش کافی قسمت خوراکی و در معرض قرار گرفتن آن به نور ایجاد می گردد.
۳- تشکیل گل های خوراکی کوچک که بر اثر اختلالاتی در رشد و نمو برگ ها ایجاد می گردد. این عارضه زمانی به وجود می آید که از نشاهای بزرگ استفاده شود. مواردی مانند سله بستن خاک، خشکی و یا کمبود مواد غذایی نیز باعث این عارضه می گردد.
۴- قهوه ای شدن کلم گل پس از برداشت محصول که بر اثر تابش اشعه ماوراء بنفش روی آن ایجاد می شود. از این نظر نباید پس از برداشت محصول، آنها را در مزرعه و بدون پوشش نگهداری کرد. زیرا یک تابش ۲ الی ۳ ساعته می تواند موجب خسارت اخیر گردد.
برای خرید بذر گل کلم کلیک کنید

نظر دهید