باغ و باغچه ویلا و باغ های خاص

ساخت برکه در باغ

هیچ اجباری در کاشت گیاهان آبزی زینتی در برکه یا استخر نیست اما با کاشت آنها ارزش منظرسازی آن برای افرادی که به حیات وحش علاقمند هستند و از آن لذت می برند بالاتر می رود. بر حسب اینکه برکه یا استخر چه شکلی دارد، رسمی یا غیر رسمی نیست و صاحب آن چه سلیقه ای دارد می توان انواع گیاهان زینتی آبزی را در آن کاشت.

برکه و استخر های رسمی دارای شکل های گوشه دار و هندسی استو کاشت گیاهان با توجه به همخوانی شکل برگ آنها با استخر و یا برکه محدود است. برای مثال در یک برکه رسمی مستطیل شکل فقط در چهار گوشه و یا مرکز آن میتوان گلهای آبزی داشت با وجود اینکه در طرحهای غیر رسمی با توجه به نداشتن شکل هندسی میدان عمل وسیع تر است و در هر جهتی میتوان تعداد گیاهان را زیادتر کرد بطوریکه بیش از نیمی از سطح برکه را میتوان با گیاهان فرش کرد.

کاشت گیاه در برکه

با کمی دقت در همخوانی شکل برکه نامنظم و غیر رسمی با تنوع اندامم گیاهی و نحوه پراکنش تصادفی اما حساب شده مشاهده خواهید کرد که بین آنها چه توازن جالبی برقرار است و شکل استخر به نوع طبیعی آن شباهت کامل دارد تا به دست ساز آن.

اگرچه کاشت گیاهان تصادفی است ولی قانون خاص خود را دارد. گونه گیاهان باید به صورت مجزا از هم کاشت گردد تا بخوبی دیده شود. کاشت گیاهان اکسیژن زا مانند Elodea باید در نظر گرفته شود و ارتفاع مناسب گیاهان از کف برکه باید تابع واریته باشد.

کاشت در اطراف استخر

کاشت گیاهان آبزی در داخل برکه های طبیعی که دارای آب کافی و کف خاکی هستند مکان بسیار مناسبی برای آنها است اما در برکه های دست ساز برای جلوگیری از نفوذ آب به اطراف آن، کف و بدنه آن را با لایه ضخیمی از پلاستیک می پوشانند که در نتیجه بدنه خارجی استخر تقریبا خشک است و برای گیاهان حاشیهه خارجی مشکل ایجاد می کند. برای مثال گیاه Gunnera manicata  بهترین گیاه برای حاشیه برکه است اما خاک مرطوب نیاز دارد. انواع دیگری مانند Alchemilla mollis و گراس Miscanthus نیز همین احتیاجات را دارند.

به خاطر داشته باشید:

• در کاشت گیاهان آبزی شلوغ نکنید، با کاشت گلهای بیشتر لزوما برکه شما زیباتر جلوه نخواهد کرد.

•گلهایی را انتخاب کنید که با توجه به گیاهان زمینه برکه از نظر مقایسه رنگ و شکل جواب مناسبی می دهد.

•گیاهان را در اطراف برکه و روی پله های آن و بر حسب ارتفاعی که آن گیاه دوست دارد پراکنده کنید.

photo_2016-06-15_15-24-01

گیاهان زنبق از نادر گیاهان گلدار حاشیه برکه است که با رشد مستقیم و بلند خود تداعی کننده ارتفاع در ذهن بیننده است وو رنگ گل آن حالتی متفاوت را در بیننده ایجاد می کند

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي ، گیاهپزشکی و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید