روش کاشت سبزی و صیفی

سبزي كاري ارگانيك

دوستان عزيزم سلام. اميدوارم حال همتون خوب باشه. سبزيجات تازه يكي از بهترين تامين كننده هاي ويتامين هاي بدن ميباشد. اما این روزا اونقدر به همه سبزیجات و میوه ها سم میزنند تا ظاهرشون قشنگ باشه که بهتره خودمون دست به کارشیم. تو این مطلب قصد داریم سبزی کاری رو به شما آموزش بدیم. با ما همراه باشین:-)

برای کاشت سبزی در خانه به موارد زیر احتیاج داریم

وسایل مورد نیاز

بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی ارگانیک در آپارتمان هستند.

 

تهیه بذر

مهمترین قسمت تهیه بذر مناسب است. بذر خوب و اصلاح شده سبب میشه محصول خوب داشته باشین. همچنین بذر نامرغوب باعث رشد علف هرز میشه.

 

تهیه خاک مناسب

بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی،تربچه، شنبلیله، ریحان، جعفری، گشنیز، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن آن لذت برد؛ مثلا پیت ماس+ کوکوپیت و پرلیت یک بستر غیرخاکی است که برای کاشت سبزیجات می‌توان از آن استفاده کرد اما رشد سالم آنها به کود مخصوصی نیاز دارد. برای کود دهی سعی کنید از کود شیمیایی استفاده نکنید!

نور

کاشت سبزیجات در محلی که تابش مستقیم خورشید داشته باشد مناسب تر از نور غیر مستقیم. میتوان در بهار و تابستان گلدان را به تراس و در معرض جریان هوا و تابش خورشید گذاشت. اما اگر چنین فضایی در آپارتمان نداشتیم، می‌توانیم از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنیم.

 

چه جوری بذر هارو بکاریم؟

ابتدا بذر هارو با مقداری خاک سبک مخلوط کنید و روی سطح خاک بپاشید. برای آبیاری، تا سبز شدن بذرها ، هر روز با آبپاش روی سطح خاک رو مرطوب نگه دارید و بعد از سز شدن ۳-۲ روز یکبار روی سطح خاک مقداری آب بریزید. گلدانتان باید زهکش مناسب داشته باشد.

 

با آفت ها چه کنیم؟

وقتی بذری میکارید و به خاک خدمت میکنیم ، آفت ها و بیماریهای گیاهی نیز به مهمانی دعوت میشوند. خوب قراره ما ارگانیک کار کنیم!

برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی‌ها بپاشیم. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی‌کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند. 🙂

همچنین گل جعفری یا همیشه بهار میزان زیادی از آفت ها رو دور میکنه. میتونید یک گلدان جعفری یا همیشه بهار در کنار سبزیها داشته باشید.

 

کاشت سبزی در حیاط یا باغچه

برای کاشت سبزی در حیاط یا باغچه باید کرت های در باغچه آماده کرد. از کود ورمی کمپوست برای تقویت خاک استفاده کنید.

بذر هارو روی سطح خاک بپاشید. دقت کنید بذر ها روی سطح خاک باشند. تقریبا هر بذری دو برابر قطر خود بذر داخل خاک باشه.مهم است ، اگه زیاد داخل خاک بره سبز نمیشه.

تا سبز شدن بذر ها ، هر روز با آبپاش به بذر ها آب بپاشید و بعد از سبز شدن به برگ ها آب نخوره. چون باعث بیماری قارچی میشه.

وقتی که جوانه ها رشد کردن و ۸ تا برگ دادن دو تا برگ کوچولوئی که تازه در امده و در سر ساقه قرار دارد را به آرامی بکنید این کار باعث می شود که از پائین ،ساقه فرعی شروع به رشد کند  و محصول  چندی%