دانستنیهای کشاورزی

سوپر جاذب نگهدارنده آب در خاک

سوپر جاذب نگهدارنده آب در خاک

رزینهای سوپرجاذب (سوپرآب) مواد اصلاح‌كننده جدیدی هستند كه به تازگی كاربرد وسیعی پیدا كرده‌اند. این هیدروژلها، پلیمرهایی به شدت آبدوست‌اند كه ضمن برخورداری از سرعت و ظرفیت زیاد جذب آب، به مثابه آب انبارهای مینیاتوری عمل كرده و در موقع نیاز ریشه، به راحتی آب و مواد غذایی محلول در آب را در اختیارریشه گیاه قرار می‌دهند. مقدار آبی كه در خاك ذخیره می‌شود به ظرفیت نگهداری رطوبت خاك نیز بستگی دارد.

پلیمرهای سوپر‌آب ضمن بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاكهای سبك می‌توانند مشكل نفوذناپذیری خاكهای سنگین و مشكل شویش سریع كودها وآلودگی آبهای زیرزمینی را نیز مرتفع كنند. این سوپرجاذبها از آنجاكه با جذب سریع آب به میزان صدها برابر وزن خود به ژلی با دوام زیاد تبدیل می‌شوند، در كشاورزی و باغبانی، جنگلكاری، فضای سبز و نیز در تثبیت بیولوژیكی شنهای روان، كنترل فرسایش خاك و كویرزدایی از جایگاه ویژه‌ای در دنیا برخوردارشده‌اند.

با اینكه سوپرآب، تحت فشار هم قادر به نگهداری آب جذب كرده خود است، به‌محض نیاز ریشه، آب را به سهولت در اختیار آن قرار می‌دهد. سوپرآب با جذب سریع آب و حفظ آن، بازده جذب آب ناشی از بارندگیهای پراكنده را بالا برده و در صورت آبیاری خاك، فواصل آبیاری را نیز افزایش می‌دهند. مقدار این افزایش به شرایط فیزیكی خاك، آب و هوای منطقه و میزان مصرف سوپرجاذب در خاك، بستگی دارد. استفاده از سوپرآب در كاشت نشاء و نهال، تنشهای رطوبتی را از بین برده و به سازگاری نباتات كاشته شده با محیط كمك می‌نماید.

با توجه به pH نزدیك به خنثای سوپرآب كه بین ۶ تا ۷ است، اثر سوء بر خاك نداشته و هیچگونه سمیتی نیز ندارد. این سوپرجاذبها پس از ۳ تا ۵ سال، بسته به نوع آن و تركیب خاك، توسط میكروارگانیسمها تخریب می‌شوند و لذا آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌كنند. علاوه بر نگهداری آب، سوپرآب به علت تغییر حجم مداوم (انبساط به هنگام تورم و انقباض به هنگام از دست دادن آب) میزان هوا را در خاك افزایش می‌دهد. از مزایای سوپرآب می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

۱) استفاده بهینه از آب (تا ۵۰ درصد صرفه‌جویی درمصرف آب كشاورزی)

۲) استفاده بهینه از كود و سموم شیمیایی و پیشگیری از آلودگی آبهای زیرزمینی

۳) جلوگیری از تنش‌های ناشی از نوسانات رطوبتی

۴) امكان كشت در مناطق بیابانی و كمك به بیابان‌زدایی و تثبیت شنهای روان

۵) امكان كشت در سطوح شیب‌دار

۶) پرورش و انتقال نهال با تلفات بسیار اندك

۷) بسترهای كشت قارچ، هیدروپونیك و …

 

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید