آفات گیاهان زراعی

شب پره تک نقطه ای برنج

نام علمی: Pseudaletia unipunctata

(Lep.Noctuidea)

پروانه تک نقطه ای در اکثر نقاط جهان انتشار دارد، احتمالا بومی آمریکا است. ولی در حال حاضر در اکثر کشور های دنیا نظیر عراق، افغانستان، هندوستان، پاکستان، چین، ژاپن، فرانسه و انگلستان انتشار دارد. در ایران ابتدا توسط آقای برومند در سال ۱۳۴۲ از ساقه و برگ برنج شلمان و سایر مناطق استان گیلان جمع آوری و گزارش شده است.

زیست شناسی

این حشره زمستان را به صورت لارو کامل و در مواردی شفیره در داخل خاک سپری می نماید. حشرات کامل در بهار ظاهر شده و از نوش گل ها و ترشحات عسلک و حتی اندام های زلایشی برنج تغذیه می کنند. آن ها پس از جفت گیری، تخمگذاری می نمایند. معمولا تخم ها را در دستجات ۲۰ تا ۸۰ تایی در سطح زیرین برگ ها قرار می دهند. حشرات ماده پس از تخمگذاری روی تخم ها را با ماده لزجی می پوشانند. دوره جنینی تخم ها ۴ تا ۵ روز و دوره رشد لاروها ۳۰ تا ۳۲ روز است. مهاجرت لاروها از مزرعه ای به مزرعه دیگر گروهی صورت می گیرد. پس از طی دوره لاروی و برای شفیره شدن به زیر کلوخه ها و بقایای گیاهی می روند. دوره شفیرگی ۱۰ تا ۲۰ روز به طول می انجامد. حشرات کامل نسل اول در اوایل مردادماه ظاهر می شوند. این حشره ۲ تا ۳ نسل در سال دارد.

شب پره تک نقطه ای برنج

خسارت و گیاهان میزبان

لارو این آفت برگخوار است، در سنین اول فقط از پارانشیم برگ ولی در سنین بالا از تمام قسمت های برگ تغذیه می نماید. به علاوه تغذیه آن از خوشه های برنج به دفعات دیده شده است. در انبوهی بالا ممکن است حتی جوانه انتهایی را نیز قطع نماید. این آفت علاوه بر برنج، علف های هرزی نظیر جو موشی، ترنج، علف هفت بند و گیاهان زراعی شامل یولاف، چاودار ، گندم ، جو، ارزن، ذرت خوشه ای، نیشکر، نخود، لوبیا، یونجه، شبدر و سویا را نیز مورد حمله قرار می دهد.

روش های کنترل

الف) دشمنان طبیعی

زنبور پارازیتوئید Meteorus gyrator:

این پارازیتوئید سن ۳ لاروی این آفت را ترجیح می دهد. هر زنبور ماده قادر است به طور میانگین ۸۰ عدد لارو را در دوره زندگی یک ماهه خود پارازیته نماید.  از دیگر پارازیتوئیدهای مرحله لاروی این آفت می توان به Compsiluracocinnata ، Cotesia rufricus اشاره نمود.

ب) کنترل فیزیکی

سوزاندن بقایای گیاهی : در کاهش جمعیت لاروهای زمستان گذران موثر است.

ج) کنترل شیمیایی

برای کنترل لاروهای این آفت می توان از دیازینون ۶۰% امولسیون به نسبت ۱/۵ لیتر در هکتار و لاروین به نسبت ۱ کیلوگرم در هکتار استفاده شود.

 

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي ، گیاهپزشکی و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید