دانستنیهای کشاورزی کاکتوس

طرز شناسایی کاکتوس ها از گیاهان گوشتی

طرز شناسایی کاکتوس ها از گیاهان گوشتی

ساختمان گل در گیاهان تیره کاکتوس با دیگر تیره های گیاهان گوشتی متفاوت بوده و بیشتر رنگین ، زیبا ، درخشان و زینتی ولی کم دوام اند . گل های کاکتوس از درون آرئول بیرون آمده و به شکل های بیضی ، قیفی شکل و یا با دهانه گشاد دیده می شوند . گل ها دارای پرچم های نا معین ، بلند و گاهی شمار آن ها به بیش از ۵۰ عدد می رسد.

نشانه های گویا و بارز کاکتوس ها و ویژگیهایی که آن ها را از گیاهان گوشتی جدا می سازد عبارتند از :

۱ – اغلب بدون برگ و یا دارای برگهای تغییر شکل یافته به صورت خار هستند . البته شماری از کاکتوس ها مانند پیریسکیا دارای برگ واقعی و شبیه درختان جنگلی است.

۲ – ساقه ها در پاره ای از جنس ها همانند درختان ، بلند و کشیده و در برخی کوتاه و چند سانتیمتری است.

۳ – تخمدان کاکتوس ها همیشه زیرین (اپی ژن) است به گونه ای که همیشه زیر سایر بخش های گل جای دارد. (تخمدان کاملا درون بافت نهنج جایگزین شده است)

۴ – میوه ممکن است آبدار یا خشک باشد ولی دارای تیغه های جدا کننده ای که دانه یا گروه دانه را از هم جدا کند ، نیست.

۵ – همه کاکتوس ها دارای آرئول هستند (مجموعه یاخته هایی که گاه در اثر رشد زیاد ، تولید بالشتک هایی کرده و به شیوه ای منظم روی سطح پراکنده اند) و بیشتر با تیغه ها و کرک ها زینت یافته اند.

۶ – کاکتوس ها بیشتر دارای خار بوده که برخی از آنها باریک و ظریف و کوچک و شماری از آن ها بزرگ و بلند می باشند.

۷ – کاکتوس ها دارای گل هایی زیبا ، بزرگ ، منفرد ، منظم ولی کامل و کم دوام هستند.

۸ – خارها به صورت ریز یا درشت هستند.

۹ – دارای پوست و ساقه ضخیم ، گوشتی ، آبدار ، دارای سبزینه و با منافذ کم هستند.

۱۰ – بر روی ساقه و یا شاخه های خود دارای نقاطی بنام آرئول هیتند که محل تولید خار یا گل است.

۱۱ – کاکتوس ها دارای گلهای کامل ، منفرد و تکی هستند. گل های برخی از کاکتوس ها هرمافرودیت و به رنگ های متنوع و زیبایی است.

۱۲ – کاکتوس ها گیاهان چند ساله دو لپه ای و جدا گلبرگ هستند.

۱۳ – آرئول ها یا بالشتک های خار ، به طور ثابت در تمام اعضاء وجود دارند. به جز در تعداد کمی ، آرئول دارای خارها یا موهای خار مانند ظریف به نام گلوشید و یا هر دو است.

۱۴ – تمام کاکتوس ها چند ساله هستند.

۱۵ – میوه کاکتوس ها سته تک خانه است.

۱۶ – همگی دو لپه هستند.

۱۷ – گلبرگ ها در بالای تخمدان ظاهر می شوند.

۱۸ – تفاوت بزرگ و پایه ای کاکتوس ها از سایر گیاهان به سبب توانایی و استواری شگفت انگیز آنها در برابر دگرگونی ها و شرایط سخت و نامساعد طبیعی است چرا که این گیاهان در نامناسب ترین و دشوارترین شرایط رشد نموده و برای بقاء نسل و زندگی ، پایداری نشان داده و شکل های گوناگونی به خود می گیرند.

گاه نیز شاخه های قطع شده که روی زمین افتاده باشند ، پس از چندی ، ریشه دار شده و کاکتوس تازه ای پدید می آورند. میوه کاکتوس ها ، سته مانند و خشک می باشد ، دارای دانه ای فراوان و کم و بیش ، آلبومن دار است. بیشتر کاکتوس ها در زادگاه خود میوه دهی داشته و خوراکی نیز هستند مانند کاکتوس آپونتیا و غیره. در صورت رسیدگی میوه کاکتوس ، به دلیل داشتن بذر ، چنانچه به زمین بیفتد ، پس از چندی کاکتوس جوانی را پدید می آورند. گونه های زیادی از کاکتوس های ستونی شکل اورئوسرئوس و کلیستوکاکتوس در آب و هوای سرد و خشک در کوه های آند دیده شده اند. همچنین پاره ای از جنس های کاکتوس مانند اپی فیلوم و سرئوس روی درختان جنگلی نواحی حاره دیده می شوند که دارای ریشه های هوایی بوده و این ریشه ها رطوبت را از هوا جذب می نمایند.

 نویسندگان :

معصومه استکی ، زهرا جابرالانصار ، یاسمین میری ، مجید شاهواروقی فراهانی

ویرایش فنی :

تیم تخصصی کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

یک نظر

نظر دهید