تکنیک های باغداری

علت و نحوه هرس درختان

علت و نحوه هرس درختان

درختان و گیاهان اگر به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان رشد کنند در زمان تبدیل شدن گیاه به درخت یا درختچه دارای تنه های بهم پیچیده میشوند. اینجاست که کیفیت محصول و میزان باردهی درخت به طور محسوس کم میشود. شاخه های سطحی مانع عبور نور به شاخه های درونی میشوند و شاخه های درونی پس از مدتی خشک میشوند.

از این رو از حدود ۳۰۰۰ سال پیش ، هرس در بین جوامع و به صورت عمده در کشاورزی مفهوم پیدا کرد.

در ادامه با کشتزار همراه باشید تا نحوه هرس و زمان مناسب هرس درختان رو به شما آموزش دهیم.

هرس كردن يا همان پيراستن گياه باعث رشد صحيح و اصولي آن مي‌شود. هرس كردن، كار نسبتاً حساسي است چرا كه نبايد به شاخه‌هاي اصلي آسيبي برسد. با هر اشتباه ممكن است به گياه صدمه‌اي جدي وارد و عمر گياه كوتاه شود.

چرا باید درختان رو هرس کنیم؟

هرس كردن گياه مي‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم‌ترين دليل هرس كردن گياهان هدايت نحوه رشد و باروري گياه است. در زیر به دلایل هرس درختان پرداخته ایم
۱- به‌منظور حذف شاخه‌هاي آفت‌زده و خشك شده، گياه را هرس مي‌كنند تا سلامتش تأمين شود.
۲- براي عبور نور و رسيدن آن به شاخساره‌هاي دروني، قسمت‌هاي متراكم گياه را هرس مي‌كنند تا هيچ‌يك از شاخساره‌ها دچار خشكيدگي نشوند.
۳- ايجاد تعادل بين شاخه‌ها و ريشه به‌منظور حفظ تعادل درخت يكي ديگر از دلايل هرس كردن گياهان است. اين دليل بيشتر هنگام نشاكاري و جابه‌جا كردن گياه، فرد را مجاب به هرس كردن مي‌كند.
۴- ايجاد شكل ظاهري ويژه هم از دلايل هرس كردن گياهان است. اين دليل بيشتر در فضاهاي سبز شهري، گلخانه‌ها و باغچه‌ها كاربرد دارد.
۵- جوان‌سازي درختان به‌منظور باردهي بهتر با حذف شاخه‌هاي پير و وادار كردن درخت به توليد شاخه‌هاي جديد هم از دلايل هرس كردن درختان است.
۶- به‌منظور محدود كردن رشد گياه براي سهولت در كارهايي مثل برداشت محصول و سمپاشي هم گياهان را هرس مي‌كنند.

نحوه هرس درختان میوه

بهترین زمان هرس

بسته به نوع گیاه ، هرس در دو فصل تابستان و زمستان انجام میشود. ۲ نوع هرس داریم. ۱- هرس سبز یا تابستانه. ۲-هرس سیاه یا زمستانه

هرس سبز یا تابستانه چیست؟

اين هرس زماني انجام مي‌شود كه گياه بارور و داراي برگ و گل است. از اين نوع هرس با عنوان هرس تابستانه ياد مي‌شود ولي عمدتا از اوايل بهار تا اواخر تابستان صورت مي‌گيرد. از مهم‌ترين هرس‌هاي تابستانه مي‌توان به حذف گل‌ها و ميوه‌هاي اضافي، بريدن قسمت انتهايي ساقه‌هاي تند رشد، هرس بوته‌هاي زينتي و هرس برگ اشاره كرد.

هرس سیاه یا زمستانه چیست؟

اين هرس زماني انجام مي‌شود كه گياه فاقد برگ و به‌اصطلاح به خواب زمستاني رفته است. اين نوع هرس كردن بسيار مرسوم است چرا كه در اين زمان برگ‌ها ريخته شده و تمام شاخه‌هاي درخت قابل مشاهده است. ازجمله معروف‌ ترين هرس‌هاي زمستانه مي‌توان به هرس‌هاي شكل دهي، حذف شاخه‌هاي آفت‌زده و هرس ريشه گياه اشاره كرد.

نحوه هرس درختان

هرس درختان شامل آرایش و کوتاه کردن قسمتهای مختلف گیاه است.

هرس شاخه

هرس كردن شاخه به ۲ گونه انجام مي‌شود كه با عنوان «سرزني» و «حذف كامل» از آنها ياد مي‌شود. سرزني عبارت است از حذف قسمت انتهايي شاخه‌هاي اصلي يا تنه. حذف كامل عبارت است از بريدن شاخه‌هاي به‌ صورت كامل از تنه ، و به اين صورت انجام مي‌دهند؛ شاخه‌هاي جوان را كه قطري حدود يك و نيم سانتيمتر دارند را مي‌توانيد با قيچي‌هاي باغباني از نيم سانتي‌‌ متر بالاتر از جوانه به‌صورت مايل و مخالف جهت جوانه هرس كنيد.

بريدن شاخه‌هايي كه قطر بيش از ۳سانتيمتر دارند بايد با اره چوب انجام شود. به اين ترتيب كه برآمدگي حاصل از قطع شدن بايد روي تنه درخت باقي بماند. حداكثر قسمت باقيمانده نبايد از ۳ميليمتر تجاوز كند تا امكان ترميم زخم محل برش وجود داشته باشد.

هرس گل و ميوه

با توجه به اين موضوع كه ميزان فتوسنتز گياه مقداري مشخص است اگر تعداد گل‌ها و ميوه‌ها كم شود تعادل لازم براي توليد محصول مرغوب برقرار مي‌شود. اين نوع هرس كردن به روش‌هاي شيميايي توسط مواد مختلفي مانند ان‌اي‌اي و روش‌هاي فيزيكي انجام مي‌شود. شما براي سهولت كار مي‌توانيد از روش فيزيكي كه همان كندن گل و ميوه است استفاده كنيد.

هرس پوست گياه

اين نوع هرس در زمان رشد رويشي گياه به ۳ روش شكاف‌زني، حلقه‌زني و طوقه‌برداري انجام مي‌شود.

در شكاف‌زني، پوست ساقه يا شاخه‌هاي اصلي با خطوطي موازي زير جوانه خراش داده مي‌شود. البته اين نوع هرس نسبت به ۲ نوع ديگر بازده كمتري دارد.

در روش حلقه‌زني، حلقه‌اي كامل از پوست ساقه برداشته مي‌شود. اين نوع هرس پوست بهترين روش است.

در طوقه‌ برداري هم با سيم به‌ مدت ۶‌ماه حلقه‌اي به دور ساقه بسته مي‌شود.

هرس كردن پوست گياه به‌منظور تجمع هيدرات‌هاي كربن و هورمون‌هاي رشد در اندام‌هاي هوايي واقع در بالاي زخم ايجاد شده هنگام هرس انجام مي‌شود كه اين كار عاملي براي تحريك تمايزيابي در شاخه‌هاي بيمار شده است.

هرس ريشه

در گياهاني خاص مثل بامبو هرس كردن بيشتر به ريشه برمي‌گردد كه انجام آن با قيچي‌هاي ساده هم امكان پذير است. گياه را از آب بيرون آوريد و ريشه‌هاي فرعي را كه نازك هستند قطع كنيد.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

2 نظر

  • سلام درباره هرس گردو و پیوند یا قلمه زنی درخت گردو اطلاعات میخوام اگر لطف کنید متشکر میشوم

    • با سلام

      لینک مطلب مربوط به کاشت درخت گردو
      http://www.keshtzar.com/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%88/
      پیوند در درخت گردو به طور کلی به دو صورت شاخه ای و جوانه ای انجام می شود که پیوند شاخه در زمستان و پیوند جوانه در بهار و تابستان انجام می شود، با توجه به گستردگی مطالب در خصوص پیوند و هرس سعی می شود طی روزهای اینده مطالب کاملتر و جامعتری در سایت منتشر شود.

نظر دهید