روش کاشت قارچ ویژه

قارچ خوراکی دکمه ای

قارچ خوراکی دکمه ای – COMMON MUSHROOM

خانواده   BASIDIOMYCETES  – بازیدیومیستها
نام علمی AGARICUS BISPORUS
نامهای دیگر button mushroom, white mushroom, cultivated mushroom, table mushroom، champignon mushroom
زیستگاه اصلی آمریکای شمالی – اروپا

قارچ‌ ميوه‌اي‌ از تيره‌‌ رويندگان‌ قارچي‌ است. بيشتر قارچ‌ها با‌ تشکيل‌ کولوني‌ به‌ جذب‌ مواد مغذي‌ از چوب‌ برگ‌هاي‌ فروافتاده‌ و ترکيبات‌ موجود در خاک ‌و مي‌پردازند.

تاریخچه:

کشور‌هاي گوناگون جهان با توجه به فرهنگ غذايي طي سا‌ل‌هاي گذشته به نوعي از قارچ، اين محصول ارزشمند برخوردار بوده‌اند و در حال حاضر، بيشتر قريب به اتفاق کشورهاي دنيا آن را به عنوان محصولي کشاورزي و باغي قلمداد مي‌کنند و حتي به منظور توسعه هرچه بيشتر توليد و مصرف آن، برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت آن اجرا مي‌کنند.در اين ميان، کشورهاي آمريکايي، اروپايي، آسيايي و آفريقايي هرکدام به صورتي نسبت به توسعه همه‌ جانبه آن اقدام مي‌کنند. در بعضي کشورها با توجه به فرهنگ غذايي، ميزان مصرف برخي از قارچ‌ها بر ديگران پيشي گرفته و توليد آن ‌گونه خاص، بيشتر است. کشورهايي مانند چين، از دو هزار سال پيش قارچ‌ها را نيز به موازات ساير محصولات کشاورزي کاشته‌اند و در حال حاضر، سالانه چند ميليون تن توليد انواع قارچ‌ها را در برنامه‌هاي خود دارند. البته در اين ميان از خواص دارويي و درماني قارچ‌هاي دارويي نيز غافل نمانده و استفاده از قارچ در حد قابل‌توجهي رونق يافته است، به طوري که در مراجعه به پزشکان چيني، انواع داروها از جمله قرص، کپسول، آمپول‌هايي که از قارچ تهيه‌شده‌اند، تجويز مي‌شود. البته شايان ذکر است که قارچ‌ها به لحاظ بافت فيبري و سلولزي و نيز داشتن پلي‌ساکاريدهايي در ديواره سلولي‌شان به عنوان ضد سرطان محسوب مي‌شوند. در اين ميان مي‌توان به قارچ‌هايي که به طور اختصاصي ضد سرطان هستند، اشاره کرد مانند قارچ‌هاي گاندرما، آريکولاريا و شيتاکه.

قارچ خوراکی دکمه ای

امروزه قارچ دکمه ای در بیش از ۷۰ کشور تولید می شود. میزان تولید آن بیش از ۱٫۵ میلیون تن در سال و به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار است.

گیاهشناسی

قارچ های دکمه ای جزء قارچهای ساپروفیت و از دسته بازیدیومیستها هستند. قسمتی از قارچ که در سطح زمین می روید از چندین عضو تشکیل شده است. قسمت پایه قارچ به شکل استوانه و به ارتفاع ۲٫۵ تا ۳ سانتی متر است و قطر آن به ۱ تا ۲ سانتیمتر می رسد. قسمت کلاهک به رنگ سفید، طلایی و شبیه چتر است. سطح زیرین آن دارای صفحاتی است که در امتداد شعاع چتر قرار دارندو این صفحات در اوایل رشد صورتی رنگند و به تدریج قهوه ای می شوند. در بین این صفحات اسپور یا هاگهای قارچ قرار دارد که در شرایط مناسب رشته های سفید رنگی به نام ریسه یا میسیلیوم تولید می کند.امروزه قارچ دکمه ای در بیش از ۷۰ کشور تولید می شود. میزان تولید آن بیش از ۱٫۵ میلیون تن در سال و به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار است.گونه ای از قارچ با نام Agaricus xanthodermus وجود دارد که به علت شباهت زیاد با قارچ دکمه ای معمولا با آن اشتباه گرفته میشود.قارچ Agaricus xanthodermus سمی و سرشار از ترکیبات فنلی است و باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در افراد می شود. یکی از تفاوتهای این قارچ با قارچ دکمه ای معمولی این است که قارچ دکمه ای وقتی خرد و یا کوبیده می شود قهوه ای یا سیاه می شود ولی قارچ Agaricus xanthodermus در صورت کوبیده شدن زرد می شود.

 قارچ دکمه ای

آماده سازی هاگ قارچ برای تولید بذر

برای تحریک اسپانها ابتدا آنها را به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز در محیط گرم قرار می دهند. سپس آنها را بر روی محیط کشت( دانه های گندم تخمیر شده، کود اسبی، کمپوست قارچ و …) قرار می دهند. در این زمان دما باید ۲۴ درجه و رطوبت ۹۰% باشد. میزان دی اکسید کربن نباید بیش از ۸۰۰ ppm باشد. بعد از رشد میسیلیومها روی آن را با کود می پوشانند. ۲ تا ۳ هفته بعد قارچها ظاهر می شوند. بعد از ظهور قارچها باید دما را به ۱۶-۱۸ درجه کاهش داد.

جهت آموزش کاشت قارچ در خانه کلیک کنید. کاشت قارچ در خانه

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي ، گیاهپزشکی و فروشگاه آنلاين کشاورزي . فروش بذر قارچ ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

جهت خرید آنلاین بذر قارچ دکمه ای کلیک نمایید.

کانال تلگرام کشتزار

یک نظر

نظر دهید