سلامت

مریم گلی، ضد آلزایمر و ضد نفخ

یادداشتی از دكتر محمدحسين صالحي سورمقي، متخصص فارماكوگنوزي، استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران
گياهان خوراكي و دارويي موثر در تقويت حافظه و پيشگيري از فراموشي (بخش ۳)
یکی دیگر از گیاهان دارویی که می‌تواند از تضعیف حافظه و فراموشی پیگشیری کند، مريم گلي است که خاصيت ضدآلزايمر آن نيز در سال‌هاي اخير مورد مطالعه و تاييد قرار گرفته است.

مریم‌گلی

يكي از گياهان دارويي كه از زمان باستان مصرف مي‌شده، مريم گلي است. در زمان امپراطوري روم، به عنوان نوشدارو براي انواع بيماري‌ها مورد مصرفقرار میگرفت. و در قرون وسطي آن را داراي قدرت جادويي مي‌دانستند. امروزه نيز از مريم گلي استفاده‌هاي زيادي مي‌شود.
اين گياه از خانواده نعناع است و برگ‌هاي آن كه قابل استفاده دارويي هستند، معطرند. خواص مهم مريم گلي كه تاكنون گزارش شده، شامل آثار ضدنفخ، ضددرد و گرفتگي عضلات، كاهش‌دهنده ميل جنسي، قندخون و فشارخون، تشنج‌آور، قاعده‌آور، محرك سيستم ايمني، آرام‌بخش، مقوي معده و متوقف‌كننده ترشح شير زنان است. خاصيت ضدآلزايمر آن نيز در سال‌هاي اخير مورد مطالعه و تاييد قرار گرفته است.

طريقه مصرف: مي‌توانيد روي ۲ تا ۳ گرم برگ خشك مريم گلي (يك قاشق غذاخوري برگ خشك) را در يك ليوان آب جوش بريزيد و ۱۵ تا ۲۰ دقيقه روي بخار (كتري) قرار دهيد. سپس آن را صاف و ميل كنيد. مي‌توان روزي يك نوبت اين فراورده را مصرف كرد. مريم گلي به صورت چاي كيسه‌اي، قرص، كپسول و قطره در خارج از ايران عرضه مي‌شود.

* دكتر محمدحسين صالحي سورمقي، متخصص فارماكوگنوزي، استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران

کشتزار هیچ گونه مسئولیتی در قبال عوارض مصرف این گیاه و تداخل دارویی این گیاه با داروهای دیگر ندارد.

نظر دهید