کشاورزی ارگانیک

مزایای مواد غذائی ارگانیک

مزایای مواد غذائی ارگانیک

مهم‌ترین مزیت‌ محصولات غذایی ارگانیک وجود طعم و مزه بهتر و طبیعی تر و خواص غذایی بیشتر این محصولات نسبت به محصولات تولید شده در کشاورزی سنتی است . ارزش غذایی و ویتامین­ها در اغلب محصولات ارگانیک بسیار بیشتر از محصولات تولید شده در کشاورزی سنتی است. از این جمله می‌توان به محتوی بیشتر ویتامین­هایی مانند ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E، لیکوپن و مواد معدنی همچون منیزیم، آهن و روی در محصولات باغی مانند گوجه فرنگی و وجود آنتی‌اکسیدان­ها و اسیدهای آمینه مفید در سایر محصولات اشاره نمود.مواد غذایی ارگانیک حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. در مواد غذایی ارگانیک آنتی اکسیدان بیشتری یافت می­ گردد. زیراآفت کش­های مصنوعی تولید این مواد را در گیاهان کاهش داده اما کودهای حیوانی و آلی بکار رفته در کشاورزی ارگانیک تولید آنها را افزایش می­دهد.این محصولات کمتر سمی هستند. محصولات ارگانیک سالم تر بوده و به بقایای آفت کش­های آلی کمتر آلوده می­باشند. همچنین این محصولات فاقد افزودنی­ های غذایی بوده و طبعاً سالم­تر می باشند.تولید کنندگان محصولات ارگانیک از استانداردها و دستورالعمل های بسیار سخت­گیرانه ای تبعیت می کنند که احتمال آلوده شدن این گونه محصولات به مواد شیمایی و سمی به حداقل ممکن می رسد. گواهی­نامه­ های محصولات ارگانیک، به عنوان بیمه هایی است که در تولید این محصولات از مواد شیمیایی و سمی استفاده نشده است.خیلی از مراکز حفاظت محیط زیست در یافته اند که مواد شیمیایی موجود در آفت کش ها دارای اثرات سرطان زایی و بیماری زایی هستند. کشاورزی ارگانیک یکی از راه­های کاهش مصرف سموم شیمیایی و کم کردن این مواد به منابع آب، زمین و هوا است.

درجه بندی مواد غذایی ارگانیک:

اصطلاحاتی كه بــرای مواد غذایی ارگانیك استفاده می شود عبارتند از:

صد در صد ارگانیك: محصولاتی كه به طور كامل از تركیبات طبیعی تشكیل شده اند.

ارگانیك: محصولاتی كــه ۹۵ درصد متشكل از تركیبات طبیعی هسـتند.

تولید شده با مواد ارگانیك: محصولاتی كــه دارای حداقل ۷۰ درصد مواد طبیعی باشند.

مواد غذایی كه كمتر از ۷۰ درصد مواد طبیعی داشته باشند، جزو محصولات ارگانیك محسوب نمی شوند.

معایب مواد غذایی ارگانیك:

از معایب اصلی این گونه مواد غذائی هزینه بالای آنها نسبت به محصولات غذایی غیر ارگانیک است كه این افزایش هزینه به دلیل عملیات گران تر كشاورزی، مقررات سخت دولتی می باشد. از دیگر معایب این گونه محصولات این است كه در ۵ درصد افراد ممكن است واكنش های آلرژیك ایجاد كنند، چراكه حتی برخی از سموم طبیعی و ارگانیك نیز مانند ریسین و استریكنین می توانند عوارضی را برای مصرف كنندگان ایجاد كنند. همچنین پروتئین برخی از مواد غذایی مانند بادام زمینی، لوبیای سویا، تخم مرغ، شیر و صدف ها به مایعات هضمی مقاوم هستند. همچنین درخصوص مصرف مواد غذایی ارگانیك گاهی گزارشاتی مبنی بر مسمومیت های غذایی مانند مسمومیت با گونه ای از اشرشیاكلی در اسفناج تازه دیده شده، همچنین جوانه های لوبیای خام ارگانیك نیز چند بار موجب بروز سالمونلا در افراد گردیده است.

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

 “ کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید