چمن و مراقبت ها دانستنیهای کشاورزی

معرفی چمن هلندی

معرفی چمن هلندی

نام چمن هلندی
نام لاتین Kentucky bluegrass
نام علمی Poa pratensi
خانواده Poaceae
نام های دیگر چمن چبر
گیاهشناسی:

چمن هلندی یکی از انواع چمن های سردسیری بوده و دارای انواع معمولی و اصلاح شده می باشد. چمنی مقاوم با بافت ریز تا متوسط است که در تهران به چمن هلندی شهرت دارد. بذر این چمن ریز و رنگ برگ ها سبز- آبی است و برگ های آن دارای نوک قایقی شکل می باشد. ساقه های زیرزمینی این چمن با ریشه های سطحی گره خورده و چمن محکمی را ایجاد می کنند. بسیاری از ارقام آن به بیماری لکه برگی و زنگ مقاوم هستند. ارتفاع چمن زنی آن ۴ تا ۵ سانتیمتر می باشد.

ارقام تجاری:

Adelphi, America.A-34 , Bristol , Challenger , Cheri , Cllumbia , Eclipse , Glade , Kenblue, Majestic , Midnight , Newport , Nugget , Parade, Plush, Rugby , Sydsport , Touchdown , vantage , Windsor

نیازها:

به آفتاب کامل نیاز داشته و بعضی ارقام به مقداری سایه مقاوم و نیاز به آبیاری مداوم دارد. قدرت پاخوری آن در حد متوسط است ولی انواع اصلاح شده قدرت پاخوری بیشتری دارند. در ابتدای رشد قدرت مقابله با علف های هرز را ندارند زیرا در ابتدا رشدش بسیار فشرده و پرپشت نمی باشد ولی به مرور زمان و با مدیریت خوب چمن ، زمین را پر کرده که در این صورت می تواند با علف های هرز مبارزه نماید. نوع اصلاح شده آن نسبت به نوع معمولی به چیده شدن کوتاهتر تحمل نشان می دهد. بعضی ارقام به شرایط خشکی مقاوم نیستند. مقاومت زیاد به سرما داشته و در شرایط مساعد تا ۴۰ درجه سانیگراد را می تواند تحمل ، ولی در شرایط خشک وارد دوره رکود شده و در این حال به رنگ قهوه ای روشن درمی آاید. سپس با خنک شدن هوا و برطرف شدن خشکی به حالت اولیه خود برمی گردد.

مزایا : مقاومبه سرمای زیاد ، مقاوم به بیماری لکه برگی و زنگ

معایب : به مقادیر فراوان آب نیاز دارد . بعضی ارقام به سایه یا حرارت زیاد مقاوم نیستند .

نیاز کودی :

از ۵/۲ تا ۵ گرم نیتروژن در متر مربع در هر ماه از فصل رشد ، باید استفاده کرد . بعضی ارقام اصلاح شده وخوب کاشته شده ، نیاز به کود کمتری دارتد.

ازدیاد:

این چمن به وسیله بذر، استفاده از چمن قطعه ای و یا ساقه های زیرزمینی انتشار می یابد. از آنجایی که این چمن در ابتدا به کندی رشد می کند لذا باید در هنگام کاشت با بذر انواع چمن های سرد که رشد سریعی دارند مانند چمن فتان مخلوط گردد.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

یک نظر

  • ۱-دلیل تفاوت رنگ چمن ها که در جاهایی مثل زمین فوتبال استفاده میشه و طرح های مختلف رو باهاش درست میکنن چیه؟

    ۲- چمن اسپرت که در زمین های ورزشی استفاده میشه از چه بذری هست ؟

    واقعا ممنون که جواب میدید☺

نظر دهید