دانشنامه کود شناسی

معنی اعداد کودهای NPK

بدون شک اتفاق افتاده که برای خرید کود از یک فروشگاه ، گلخانه و یا وبسایت با اعدادی روی بسته کود ها روبرو شوید. اولین چیزی که با دیدن این اعداد به ذهن میاد اینه که منظور از این اعداد چیست!  اعدادی ۳ رقمی مانند ۱۰-۱۰-۱۰ ، ۱۸-۱۸-۱۸ ، ۳۰-۵-۱۵ ، ۲۰-۲۰-۲۰  این اعداد چه مفهومی دارند؟ با ما همراه باشید…

سه شماره روی کود ،مقدار ارزش کود است که برای مصارف گیاه ، طی دوره رشد مورد استفاده قرار میگیره.  این ۳ ماکرو کود شامل : نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) و به مختصر NPK معروف است.

اعدادی که مقدار بیشتری را دارند نشانه میزان بیشتر ماکرو کود در ترکیب است. برای مثال در ترکیب ۳۰-۵-۱۵ پتاسیم بیشتر است. همچنین در ترکیب های یکسان مقدار کود در ۱ واحد مورد توجه است. برای مثال ترکیب ۱۰-۱۰-۱۰ میزان کمتری از ۲۰-۲۰-۲۰ را در یک واحد دارا میباشد. ترکیب هایی که عدد صفر در آن به کار رفته حکاید از نداشتن ماکرو کود است. برای مثال ترکیب ۰-۰-۱۰ نشان میدهد فقط نیتروژن در ترکیب موجود است.

دلیل اهمیت NPK

مطمئنا الان دیگه میدونید اعداد روی کودها یعنی چی. همجنین نیاز دارید بدونید چرا npk برای گیاهان از اهمیت زیادی برخوردارند. اصلا چرا باید به گیاهان کود داد؟

تمام گیاهان زنده ، در مراحل رشد و زندگی بدون استثنا به NPK یا همون نیتروژنK) نیاز دارند. بدون این کودها گیاهان خواهند مرد!

با درختان و گیاهان دوست باشیم:-)

 
منبع : gardeningknowhow

ترجمه و ويرايش توسط تيم تخصصي کشتزار

www.keshtzar.com

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

 

 

 

یک نظر

نظر دهید