پیاز گل روش کاشت

کاشت پیاز گل اختر

گل اختر (INDIAN SHOT WYOMING) با نام علمی CANNA WYOMING و از خانواده کاناسه می باشد. بومی منطقه استوایی ولی امروزه در اکثر کشورهای نیمه گرمسیری و معتدل جهان نیز کاشته می شود و ارزش زینتی دارد. نام های دیگر آن Canna lily, Canna Indica می باشد. این جنس دارای نوزده گونه می باشد.

این گونه دارای شاخ و برگ های بزرگ و زیاد میباشد و به عنوان یک گیاه باغی تبدیل شده است و داراي برگهاي پهن و سرنيزه اي به رنگ سبز -ارغواني و بسيار جذاب مي باشد كه پس زمينه خوبي براي گياه علفي زينتي كه داراي برگهاي شمشيري هستند به شمار مي رود. در اواخر تابستان گلهاي زرد _ نارنجي آن روي گل آذين هاي سنبله ظاهر مي شوند. ارتفاع بوته گل اختر به بلندی ۷۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می باشد که از میان آن ساقه های متعدد که منتهی به چندین گل درشت یا خیلی درشت به رنگهای قرمز ، سفید ، زرد ، ابلق ، زردآلوئی ، زرد طلائی ، خال خال یا راه راه میشود بیرون می آید.

گل اختر دارای گلهای متعدد به رنگهای مختلف میباشد و برای حاشیه کاری و تشکیل تپه گلها یا تک کاری میان تپه گل یا چمن زار قابل توجه است . کاشتن اقسام اصلی و اولیه این گل امروز تقریبأ متروک شده و فقط آنها را یا نزد اشخاصی که مجموعه ای از اقسام مختلف آن را دارند یا در گلکاریهای درجه دوم و سوم میتوان دید.

زمان کاشت

زمان کاشت پیاز اختر تا نیمه ی اول فصل بهار می باشد.

زمان برداشت

۴۵ تا ۶۰ روز پس از کاشت به گلدهی می رسد.

نکته: در فصل های سرد سال باید ساقه های گل را بریده و ریشه ی پیاز را که به شکل غده مانند است از خاک بیرون بیاوریم سپس در مکانی دارای سایه گذاشته تا رطوبت آن گرفته شود . سپس در انبار خشک و گرمی که محفوظ از یخ زدن باشد زیر ماسه خشک بگذارند.

خاک

خاک سبک و غنی از مواد آلی و مرطوب برای کاشت پیاز اختر مناسب می باشد

آبیاری

در طول زمان کشت همیشه خاک باید دارای رطوبت کافی باشد.

نور

پیاز اختر به نور بسیار زیاد خورشید نیازمند است. برای کاشت پیاز اختر در خانه، پس از کاشت آن در گلدان می توانیم گلدان را به مکانی دارای آفتاب انتقال دهیم یا در بالکنی که دارای نور فراوان است قرار دهیم.دمای ایده آل محیط برای کشت ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

 

منبع: کشتزار

www.keshtzar.com

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار خلاقي نيست.

نظر دهید