پیاز گل

کاشت پیاز گل زنبق

زنبق گیاهی از جنس Iris و تیره Iridaceae میباشد. این گونه که با نام لاتین graminea، به معنی پوشیده از چمن ، (اشاره به خوشه علف مانند برگ است) نیز شناخته میشود در اروپا ، خاور میانه و شمال آفریقا ، آسیا و سرتاسر آمریکای شمالی یافت میشود.

گیاه شناسی

زنبق به طور متوسط ​​۲۰ تا ۵۰ سانتی متر در ارتفاع رشد میکند. .دارای گل های معطر و رنگ متفاوت از بنفش تا آبی میباشند. شروع دوره گلدهی آنها از اوایل خرداد است.هر گل شامل ۳ پرچم، و ۳ برچهٔ پيوسته با تخمدان سه خانه است.

گلها ۲ جنسه، بزرگ و زيبا است ولي به دليل عمر کم زود پژمرده شده و مي افتد. تعداد گلبرگها ۶ عدد است و اغلب در قسمت پايه به پيوسته هستند. گلبرگهاي خارجي حالت برگشته، ولي گلبرگهاي داخلي معمولا” ايستاده و در قسمت تحتاني باريک ميباشند.

ارقام زنبق

آلماني(germanica) – فلورانس(florentina) – ابلق(variegata) – پاكوتاه(pumila) – سوئز(susiana) – كمفر(kaempferi) – سيبري(siberica) – برگ گندمي(graminea)

زمان کاشت

بهترین زمان کاشت پیاز زنبق از اوایل پاییز است. در طول پاییز و زمستان فعل و انفعالات هورمونی و شیمایی‌ درونشان انجام میشود، ریشه‌ها گسترده میشوند  و در نزدیکی بهار جوانه‌ها سبز شده  و اواسط بهار به گل مینشینند. لذا زنبق‌های پیازی عرضه شده را میتوان تا نزدیکی اوایل بهار کشت کرد.

نور

زنبقها به آفتاب کامل یا نیمه کامل نیاز دارند. اگر در گلدان کاشته شوند،بایدگلدان را پشت پنجره نورگیر یا در گلخانه قرار دهیم

دما

زنبق کاملا به سرما مقاوماست.

برای تنظیم زمان گلدهی میتوان گلدانهای پیازهای زنبق را در طول زمستان در فضای آزاد و سرد قرار داد تا به گل نروند و نزدیکی عید به محل گرم و پرنور منتقل کرد تا گل بدهند.

خاک

ترکیبی از خاکسبک باغچه + مقداری شن و ماسه + مواد آلی زیاد (کومپوست‌هایی مانند ورمی‌کومپوست یا کود حیوانی کاملا پوسیده یا برگ درختان جنگلی پوسیده) که دارای رطوبت کافی باشد. همچنین به این ترکیب میتوان مقداری کوکوپیت و پیت ماس اضافه کرد.

عمق کاشت

زنبقهای پیازی:

۱- کاشت در باغچه: عمق کاشت دو تا سه برابر ارتفاع پیاز باشد. (حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر)

۲- کاشت در گلدان: نوک پیاز یک سانتیمتر زیر خاک باشد.
زنبق‌های ریزوم دار: معمولا ریزوم را زیر سطح خاک و در نزدیکی سطح میکارند.

فاصله بین پیازها

فاصله مناسب پیازها از یکدیگر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر است.

آبیاری

آبیاری باید بعد از خشک شدن سطح گلدان انجام شود، آبیاری خیلی زیاد مضر است و آبیاری کم نیز خوب نیست.

زمان گلدهی

اواسط بهار تا اوایل تابستان.

 

برای خرید پیاز گل زنبق از فروشگاه کلیک کنید

 

 

نظر دهید