پیاز گل روش کاشت

کاشت پیاز گل کوکب

گل کوکب ( DAHLIA ARABIAN NIGHT) با نام علمی DAHLIA ARABIAN NIGHT و از خانواده گلستارگان و بومی منطقه مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا می باشد ونام دیگر آن کوکب شب عربی است. 

کوکب گلی بسیار زیباست. بیش از ۲۰ گونه شناخته شده دارد و به واسطه تنوع رنگ و شکل و زیبائی آن، مورد توجه بیشتر تولیدکنندگان گل وگیاه زینتی است.

دو گونه از گل کوکب به عنوان گیاهان دارویی در سال ۱۶۱۵ در مکزیک برای اولین بار مورد توجه فرانسیسکو هرناندز قرار گرفت و بعد از آن جوزف، گیاه شناس فرانسوی از ارزش آن به عنوان تولید رنگ قرمز مایل به زرد اشاره کرد.

ارتفاع گونه های مختلف آن از ۶۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر و قطر گلها از ۵۰ /۲ تا ۲۰ سانتیمتر می باشد که بستگی به گونه و طرز کاشت آن دارد . رنگ گلها سفید ، زرد ، قرمز ، بنفش و یا ترکیبی بین رنگهای ذکر شده می باشد.

روش ازدیاد کوکب بیشتر بوسیله تقسیم غدد ریشه آن یا قلمه زدن انجام میشود و برخی از گونه های کوکب را می توان بوسیله بذر اواخر زمستان در گلخانه نیز تکثیر نمود.

بهتر است که غدد های یک پیاز را از هم جدا نکنیم و همانگونه که چند غدد به هم چسبیده اند در خاک بکاریم در این صورت گل ها کنار هم و پرتر نمایان می شوند. اگر قصد داریم گل ها جدا جدا کاشته شوند باید دقت کنیم که در هنگام جدا سازی غددهای یک پیاز،  همه غددها یی که جدا میکنیم دارای ریشه باشند و ریشه ها را از بین نبریم چون در این صورت پیاز ها ی کاشته شده گل نخواهند داد. پیازها را به اندازه ی ارتفاع خود پیاز در خاک دفن کنید.

زمان کاشت 

گل های کوکب اواخر تابستان و اوایل پاییز ظاهر می شوند و زمان کاشت آن در فصل بهار است.

در فصل زمستان باید پیاز را از خاک بیرون آوریم تا سرما به آن آسیب نزند و دوباره در فصل بهار بکاریم.

زمان برداشت

۴۵ تا ۶۰ روز پس از کاشت به گلدهی می رسد.

خاک مناسب

برای کاشت پیاز کوکب در گلدان مخلوطی از خاک باغچه را با ورمی کمپوست مخلوط کرده و سپس پیاز گل را میکاریم. و برای کاشت در باغ یا باغچه هم مقداری کود ورمی کمپوست را با خاک پای پیاز مخلوط می کنیم.

آبیاری

گل کوکب به آب فراوان و رطوبت زیاد خاک نیازمند است و کمبود آب و رطوبت درتابستان ازغنچه کردن مجدد آن جلوگیری خواهد کرد.

نور

گل کوکب به نور فراوان خورشید نیازمند است. برای کاشت گل کوکب در باغ یا باغچه باید در مکانی آفتابگیر پیازها را بکاریم و اگر میخواهیم در گلدان و در خانه گل کوکب را پروش دهیم می توانیم بعد از کاشت گلدان را به محلی که دارای نور است در پشت پنجره یا در بالکن نورگیر قرار دهیم.

 

 

منبع: کشتزار

www.keshtzar.com

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

 

 

 

 

 

نظر دهید