روش کاشت گل و گیاه فصلی

کاشت گل میمون

گل میمون گیاهی چند ساله است.گلهای آن بر روی شاخه های گل دهنده به صورت خوشه ای و پر ظاهر می شود.این گل در رنگهای سفید- قرمز- صورتی- ارغوانی- نارنجی- زرد- بنفش و به صورت ابلق و لکه دار  یافت می شود. طول گیاه گل میمون و رنگ و اندازه گل در واریته های مختلف متفاوت بوده و همین تنوع این گونه را جزء یکی ازپر استفاده ترین گیاهان در گلکاری قرار میدهد.

این گیاه در اندازه های پا بلند، پا متوسط و پا کوتاه یافت می شود که نوع اول و دوم در فضای  سبز و باغ ها و نوع دوم در گلدان یا فلاور باکس در خانه استفاده می شود.

نام لاتین گل میمون COMMON SNAPDRAGON و نام علمی آن ANTIRRHINUM MAJUS است. از خانواده بارهنگ و بومی منطقه منطقه مدیترانه می باشد.

 

روش کاشت

بذز این گیاه را در خزانه و در هوای آزاد می کارند و در زمستان به وسلیه نایلون روی این خزانه را میپوشانند تا سرما به گیاه آسیب نزند و پس از سپری شدن سرما، زمانی که اولین غنچه گل بر روی بوته ظاهر شد به محل اصلی منتقل می کنند.

طریقه دیگر ،کاشت مستقیم بذر است یعنی می توان بذر را در بهار مستقیما در خاک باغچه بپاشید و در آبیاری آن دقت شود که بطور یکنواخت با آبپاش که سوراخهای ریز دارند آبیاری شوند و بعد از سبز شدن بذر ها آنها را تنک کنید و فاصله مناسب رعایت شود. یکی از بیماریهای رایج در گل میمون بیماری قارچی زنگ می باشد که به سرعت در گیاه پیشرفت می کنند .لکه های قهوه ای رنگ پودر مانند که درزیر برگ و در روی ساقه ظاهر می شود از علائم بیماری می باشند.

 

آبیاری

گل میمون  تا قبل از سبز شدن و جوانه زدن بذرها نیاز به آبیاری مکرر دارد و هر روز باید آبیاری شود. با یک اسپری خاک آن را هر روز آبیاری کنید. و بعد از اینکه سبز شد نیز خاک باید همیشه رطوبت داشته باشد.

خاک مناسب

خاک مناسب برای کشت خاکی است که به خوبی زهکشی شده باشد و دارای حاصلخیزی باشد. می توانید برای کشت موفقیت آمیز علاوه بر خاک باغچه از مخلوط پیت ماس+ ورمی کمپوست استفاده کنید.

نور

این گل برای رشد خوب نیاز به نور فراوان خورشید دارد و در جایی نورگیر باید کشت شود.

 

منابع:

www.wikipedia.org

کتاب گل و گلکاری از محمد تقی نجم آبادی

 کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

نظر دهید