کود شناسی

کود کلسیم (Ca)

کلسیم در گیاه وظایف متعددی دارد. به طور عمومی کلسیم در حفظ پایداری و نفوذپذیری غشا سلول، جوانه زنی و رشد دانه گرده، و فعال کردن تعدادی از آنزیم ها، در تقسیم و بزرگ شدن سلول شرکت می کند. کلسیم ممکن است برای سنتز پروتئین و انتقال کربوهیدرات ها نقش داشته باشد و وجود آن به عنوان ماده ضد مسمومیت از سمیت فلزات سنگین کاسته شود. غشا سیتوپلاسمی مانعی موثر برای نفوذ کلسیم می باشد و کالمودولین که پروتئینی و گیرنده کلسیم است برای تنظیم کلسیم آزاد در سیتوپلاسم و هم برای فعال کردن آنزیم دارای اهمیت است. یکی دیگر از نقش های بسیار مهم کلسیم پیام رسان ثانویه می باشدکه در ترکیب با پروتئین کالمادولین این کار را انجام می دهد.

بطور کلی کلسیم در دیواره سلولی، دیواره میانی، غشاسلولی، شبکه آندوپلاسمی، سیتوپلاسم با غلظت کم و واکوئل با غلظت بالا وجود دارد. کلسیم یک عنصر کیفی برای میوه ها شناخته می شود. میوه هایی که دارای کلسیم پایینی نسبت به میوه هایی که از کلسیم بالایی برخوردارند، زودتر می رسند. کمبود کلسیم بیماری های فیزیولوژیکی چون لکه تلخ موضعی، لکه چوب پنبه ای، نرمی میوه در اثر پیری، لهیدگی و پوسیدگی گلگاه را به دنبال دارد.

اگر مشکل آبگز شدن در میوه های سیب وجود داشته باشد کمبود کلسیم آن را تشدید می کند. آبگز شدن میوه ها با تسریع بلوغ و رسیدن آن افزایش می یابد. اگر کمبود کلسیم به قدری باشد که باعث زودرسی میوه شود و شرایط محیطی نیز برای این عارضه مساعد باشد میوه های دچار کمبود کلسیم در مقایسه با میوه های فاقد کمبود کلسیم سبب افزایش شدت عارضه شده و آبگز شدن خود به خود می تواند میوه ها را در طی مدت نگهداری در سردخانه و بعد از آن ضایع کند. میزان کلسیم پایین در بافت میوه سبب می شود که میوه در طی مدت زمان نگهداری سریع تر نرم گردد و همچنین اسکالد و عوارض موبوط به دماهای پایین و پوسیدگی میوه با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

این مشکلات همگی ناشی از اثرات غیر مستقیم غلظت پایین کلسیم استکه باعث تسریع رسیدن میوه میگردند و دیگر ضایعات را افزایش می دهد. کمبود کلسیم باعث کاهش عمر انبارداری گل های شاخه بریده و وسوختگی انتهایی کاسبرگ های گل های رز می گردد.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کانال تلگرام کشتزار

نظر دهید