خاک و کمپوست

گلدان جی فی چیست؟

نام لاتین: Jiffy-7® – Peat Pellets and Coco Pellets
معادل فارسی: گلدان فشرده جی فی کوکوپیت پلیت و یا پیت ماس پلیت

jiffy pellet

در سالهاي اخير تلاش هاي زيادي توسط محققين در كوتاه نمودن دوره رشد نهال ها تا مرحله بازكاشت انجام شده است. سيستمهاي موجود مورد استفاده در نهالستانهاي توليد نهال در بخش هاي باغباني و جنگلي عمدتاً به صورت ريشه لخت، كيسه هاي پلاستيكي و گلدان هاي پلاستيكي و يا سفالي است. هر يك از روشهاي توليد نهال مخصوص به يك گونه خاص توام با ضرر و يا منفعتي است. درطي ۴۰ سال گذشته تولدي نهال در نهالستان ها عمدتاً به كمك كودهاي معدني ، روشهاي توليد هيبريدي ، كشت بافت و سيستم هاي نوين آبياري بوده است. در هر يك از روشهاي ياد شده سعي و تلاش زيادي شده است كه در حداقل زمان، فضا و هزينه ، توليدات مطلوبي را ارائه نمايند.
پلت هاي جي في جهت توليد نهال گونه هاي باغباني و جنگلي درمقياس وسيع اقتصادي در اروپا، كانادا ، كلمبيا، اروگوئه، شيلي و اندونزي مورد استفاده قرار گرفته است (گزارش هاندرسون ۱۹۹۴) اين محصول آماده به استفاده مستقيم عاري از هر گونه عوامل بيماري زا و كاملا استريل و قابليت انتقال به صورت بسته هاي فشرده شده به اقصي نقاط دنيا را دارد.
پلت ها زمانيكه در فضاي مناسب بر روي شاسي توليد نهال قرار گرفتند با اضافه نمودن آب بر روي آنها به اندازه هفته برابر ضخامتشان انبساط يافته و در مدت زمان اندك ( كمتر از ۱۰ دقيقه ) آماده كاشت بذر، قلمه و يا نشاء مي شوند.

ويژگي هاي جي في باغباني و جنگل كاري :

بخش باغباني جي في با بيش از ۴۰ سال سابقه فعاليت، بسيار شناخته شده است. از سال ۱۹۶۵ كمپاني جي في با همكاري شركت هاي مختلف در زمينه صنايع سلولزي و كاغذ خصوصا ايالت نيوبرونزويك كانادا توانست محصول جديدي را بنام بستر كشت طبيعي نهال معرفي نمايد. نگراني اين كمپاني در آن زمان در خصوص گلدان هاي موجود كه منجر به رشد محدود سيستم ريشه اي و همچنين تأثير منفي بر روي نهال هاي توليدي كاشته شده بوده است كه اين به نوبه خود موجب بالا رفتن ضريب كشيدگي درختان و كاهش حجم چوبي آن بوده است . اولين تجربه موفقيت آميز جي في جنگلكاري با استفاده از نهال هاي توليدي كاج مربوط به سال ۱۹۷۵ است كه از آن زمان كمپاني جي في توانسته است با رفع نقايص قبلي توجه توليد كنندگان نهال هاي جنگلي را در سراسر دنيا جلب نمايد به طوريكه در اين بخش سالانه صد ها ميليون اصله نهال با اهداف جنگلكاري و گسترش عرصه هاي جنگلي از پلت هاي جي في استفاده مي شود كه به عنوان بهتراين سيستم بستر كشت نهال تا كنون معرفي شده است.

خصوصيات پلت هاي جي في :

– يك بستر پايدار و بهينه براي جوانه زني و رشد اوليه گياه.

– با ديواره قابل انعطاف براي استحكام و پايداري طبيعي ريشه بدون محدوديت .

– با ريشه دواني جانبي قابل توجه.

– جابجايي آسان با سيني هاي مخصوص حمل و نقل اقتصادي در نهالستان ها و عرصه هاي بازكاشت.

– دامنه وسيع در انتخاب اندازه هاي آن با در نظر گرفتن ماكزيمم تراكم فضا و رشد مناسب گياه.

– هزينه پايين در شروع كاشت نهال بدون محدوديت با تغيير در اندازه ها.

– نياز بسيار پايين در اشتغال فضاي كاشت .

– كاملاً استريل و مقاوم در برابر قارچ ها، نماتد ها و علف هاي هرز

– ظرفيت نگهداري مناسب آب و رطوبت در قبل و بعد از كاشت.

– سازگاري سريع با عرصه هاي اصلي كاشت.

– برنامه هاي توسعه تحقيقاتي پيوسته در سراسر دنيا در خصوص عملكرد محصولات.

– خدمات فني در زمنيه توليد محصول و همچنين تكنيك هاي توليد و تكثير نهال.

 

 

مزایای استفاده از جی فی پلت:
جی فی پلت یک محیط کشت استریل برای رشد گیاه بوده و سرعت رشد گیاه را افزایش داده و محصول با کیفیت بالا به شما ارائه می دهد.

مزایا:
۱- جوانه زنی سریعتر بذر
۲- رشد سریعتر نشاء
۳- کنترل راحت تر بیماری ها، دما و رطوبت لازم برای رشد نشاء
۴- جلوگیری از تنش وارد شده به ریشه در هنگام انتقال به زمین اصلی
۵- در دسترس بودن مواد غذایی برای رشد نشاء
۶- عدم نیاز به استفاده از مواد بسترمانند پرلایت، پیت ماس و…….
۷- کاملا استریل و فاقد هرگونه عوامل بیماریزا ، قارچ و باکتری
۸- کاهش یافتن هزینه های کارگری
۹- صرفه جویی درمصرف آب
۱۰- قویترشدن نشاء به گونه ای که هنگام انتقال به زمین اصلی، نشاء توان بیشتری برای مقابله با بیماریها و یا کمبودهای مواد غذایی موجود در زمین اصلی را دارد.

نحوه استفاده:

جی فی را درون یک لیوان یا کاسه پلاستیکی قرار داده و مقداری آب روی آن بریزید. پس از گذشت ۵ دقیقه جی فی متورم شده و آماده استفاده یا کاشت بذر یا قلمه می باشد. پس از متورم شدن جی فی با استفاده از یک مداد یا چوب کبریت سوراخی با عمق کم و مناسب با بذر ، قلمه یا نشاء ایجاد کرده و آن را درون پلت قرارد اده و روی آن را با محتویات پلت پر نمایید.

جی فی پلت همیشه باید رطوبت داشته باشد . زمانی که جی فی پلت مرطوب باشد رنگ آن قهوه ای تیره می باشد و با از دست دادن رطوبت رنگ آن به قهوا ه ای روشن بدل می گردد. می توان بسته به نوع گیاه آن را در سینی آب به صورتی که یک سانت آن در آب فرو رفته باشد قرار داد.

 

جهت خرید این محصول کلیک کنید

 

دپارتمان فروشگاه آنلاین کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌ بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون ذکر نام  و درج لينک فعّال ” کشتزار ” اخلاقي نيست و پیگرد قانونی دارد.

کشتزار ” جامعترین و بروزترین پايگاه تخصصي آموزش های کشاورزي ، باغبانی و  فروشگاه آنلاين  بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني در ایران.

نظر دهید