گل و گیاه فصلی

گل ناز آفتابی

گل ناز آفتابی

نام فارسی گل ناز آفتابی (خرفه زینتی)
نام لاتین Ross Moss/Sun plant
نام علمی Portulaca grandiflora
خانواده Portulacaceae
گیاهشناسی

منشا گل ناز آفتابی برزیل است. یکساله بوده، ارتفاع آن به ۱۵-۱۰سانتیمتر، ولی گسترش عرض آن تا ۴۰ سانتیمتر نیز می رسد. دارای برگ های گوشتی و استوانه ای شکل و نیز ساقه های گوشتی براق و شکننده و پوشیده از کرک استو روی زمین پهن می شود. و انواع پرپر شبه گل رز مینیاتوری است. گل های آن شب ها بسته و صبح ها با نور آفتاب باز می شوند. روزهایی که هوا ابری است گل ها بسته می مانند. این گیاه چون گسترش عرضی زیادی دارند در مدت کوتاهی زمین را می پوشاند و یکی از گل های مناسب جهت تپه ها و سراشیبی هاست.

زمان گلدهی:

از اواسط تابستان تا اواسط پاییز گل می دهد.

نیازها:

به گرما و خشکی بسیار مقاوم است. بنابراین در باغچه های سنگی جلو ساختمان ها که در اثر تابش آفتاب بسیار گرم می شوند، یکی از نادرترین گل هایی است که می تواند کشت شده و شرایط موجود را تحمل کند. نسبت به حاصلخیزی خاک حساسیت زیادی نداردو تقریبا شور پسند است. خاک آن باید زهکشی کافی داشته باشد. اگر خاک حاصلخیز باشد سریع رشد می کند و تمام بستر خود را می پوشاند. در بهار و پاییز کمتر آبیاری می شود ولی در روزهای گرم تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد. به روز های کوتاه حتی در مراحل اولیه رشد بسیار حساس است و در طول روز کمتر از ۱۱ ساعت رشد آن کند شده و بصورت طوقه ای در می آید. برای جلوگیری از این پدیده کاشت بذر باید زمانیکه طول روز از این حد بیشتر شد انجام شود و یا اینکه بصورت مصنوعی طول روز مناسب برای آن فراهم گردد. گل ناز باید خوب علف های هرز را از بین برد تا مغلوب علف های هرز نشود.

آبیاری :

گل ناز تا حدی تحمل خشکی را دارد، اما بهترین گل را با آبیاری به طور منظم می توان ایجاد کرد.

خاک:

بهترین خاک، خاک سبک و شني و يا خاک مرغوب باغچه با مقداري خاک برگ، يا کود دامي میباشد.

ازدیاد:

با بذر و قلمه قابل تکثیر است. بذر آن ریز بوده و باید با کمی ماسه یا خاک نرم مخلوط شود. بذر بصورت دست پاش در زمین اصلی کشت می شود. زمتن کاشت وقتی است که خطر یخبندان رفع شده باشد. برای هر متر مربع زمین حدود ۱ الی ۲ گرم بذر کافی است. پس از دو هفته سبز شده . پس از ۱ ماه به گل می رود. گل ناز گیاهی خود کشت است و در سال بعد بصورت خودرو کشت می شود. در افزایش با قلمه، قلمه ها خیلی زود ریشه دار شده و گلدهی آن شروع می شود.

آفات:

از آفات و بيماريها رایج آن شته می باشد که به گياه جوان خسارت وارد مي نمايد و حساس به مرگ گياهچه مي باشد.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي ، گیاهپزشکی و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

منبع: کشتزار
ترجمه و ويرايش فني توسط تيم تخصصي کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

برای خرید آنلاین بذر گل ناز آفتابی کلیک نمایید.

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید