گیاهان دارویی

گیاه دارویی بادرنجبویه

گیاه دارویی بادرنجبویه

مشخصات

نام علمی

Melissa officinalis L

نام های عمومی

Lemon balm  ، Common balm

تیره گیاهی

نعنا / Lamiaceae / Labiatae

نامهای تجاری

Balm

 

گیاهشناسی

گیاهی است علفی ، پایا ، معطر ، به ارتفاع ۱۲۰-۳۰ سانتی متر و یا گاهی بیشتر . با ساقه افراشته ، منشعب ، با پوشش متراکم و یا تنک از کرکهای ظریف غده ای ، دارا یا بدون پوشش کرکی ، متشکل از موهای بلند پراکنده.  برگ ها تخم مرغی پهن تا لوزی و یا بیضوی شکل و به طول ۸-۲ سانتی متر و عرض ۵٫۴-۵٫۱ سانتی متر و دارای پوششی از کرک های نرم خوابیده تا کرک های پراکنده و یا تقریبا بدون کرک است . نوک برگ تیز و یا کند و قاعده آن گوه ای تا قلبی شکل و حاشیه دالبر است . چرخه گل ها هر کدام دارای ۱۰-۵ گل است. براکته گل ها کما بیش هم اندازه ، مستطیلی – سر نیزه ای یا بیضوی ، نوک تیز یا منقاردار ، دمبرگ دار است و کاسه گل استوانه ای و دولوبی بوده ، به صورت پنج گوشه است . جام گل از کاسه گل بیرون زده ، دارای لوله خمیده ، به طول ۱۵-۱۳ میلی متر ، سفید یا قرمز ، فاقد کرک و دولوبی است . پرچم ها ۴ عدد که دو تای پایینی درازترند. فندقه به طول ۲-۱٫۵ میلی متر ، تخم مرغی ، در قاعده خیلی باریک شده ، دارای سطح صیقلی و به رنگ قهوه ای است.

بخش مورد استفاده :

برگ های خشک شده یا تازه ، گیاه کامل یا اسانس حاصل از گیاه .

موارد مصرف تایید شده :

خوراکی : نا آرامی و بی خوابی . باید توجه داشت که تنها گیاه تازه ( که کمتر از ۶ ماه از عمر آن گذشته باشد) به عنوان آرامبخش قابل استفاده است.

نحوه آماده سازی برای مصرف :

به صورت گیاه خرد شده ، پودر شده ، عصاره مایی یا عصاره خشک شده برای تهیه چای استفاده می شود . برای تهیه عصاره خشک از آب خالص یا به نسبت ۴ به ۱ یا ۶ به ۱ همراه اتانول استفاده می شود . برای تهیه دم کرده یک فنجان آب داغ را بر روی یک و نیم تا چهار و نیم گرم از گیاه ریخته و پس از ۱۰ دقیقه صاف و مصرف می کنیم.

تداخلات دارویی :

مطالعات کافی در این زمینه وجود ندارد ولی بهتر است در ظروف پلاستیکی نگهداری نشود.

موارد منع مصرف :

در مصرف موضعی منع مصرفی ندارد. در مورد مصرف خوراکی مطالعات کاملی وجود ندارد. توصیه شده در کودکان زیر ۱۲ سال به دلیل نبود مطالعات کافی مصرف نشود.

منبع :

گیاه درمانی زیر نطر دکتر غلامرضا امین

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

ویرایش فنی توسط تیم تخصصی کشتزار

کشتزار اين مقاله را براي اولين‌بار منتشر کرده‌است، لذا نقل مطلب بدون درج لينک فعّال کشتزار اخلاقي نيست.

کشتزار پايگاه تخصصي آموزش کشاورزي و فروشگاه آنلاين کشاورزي بذر ، کود ،سم و ابزار آلات باغباني.

کانال تلگرام کشتزار

 

نظر دهید